Der er penge i nettet.
Det var tydeligt, da op mod 400 repræsentanter for den danske internet- og annoncebranche torsdag troppede op på spillestedet Vega i København for at hylde de bedste netannoncer og -kampagner i 2004.
Bag prisuddelingen står Foreningen for Danske Internetmedier (FDIM), som kunne afsløre, at der i 2004 blev solgt internetannoncer for mere end en halv milliard kroner.
Prisuddelingen skulle oprindeligt have været holdt i Lille Vega, men FDIM måtte tage nabosalen Store Vega i brug, da det viste sig, at tilmeldingerne lynhurtigt hobede sig op.
- Alt andet lige er det et godt tegn. Et tegn på, at der er gang i branchen, åbnede FDIM-formand Christian Peytz showet.
Internet er mainstream
Årets hovedtaler var britiske Danny Meadows-Klue, der står bag det internationale firma Interactive Advertisement Bureau (IAB).
| Vinderne af FDIM Internet Award 2005
Branding-prisen Effekt-prisen Kampagnesite-prisen Synergi-prisen Kreativ-prisen Årets award Mere om prisvinderne hos Foreningen for Danske Internetmedier (FDIM) |
- Marketingverdenen er i gang med at ændre sig utroligt hurtigt, og internettet er i hjertet af denne udvikling, sagde han.
Danny Meadows-Klues pointerede, at 10 til 20 procent af pengene til en annoncekampagne skal lægges hos netmedier for at nå den optimale effekt.
Han fremviste samtidigt tal og undersøgelser fra England, som viste 70 procent vækst for annoncemarkedet på nettet
Således har markedet for betalte søgninger allerede vokset sig større end biografreklamer.
Annoncer for 600 mio.
Knap så hurtigt går det i Danmark, men væksten er alligevel til at tage og føle på.
Ifølge FDIM rundede bannerannoncer 300 millioner kroner i 2004, mens der blev solgt jobannoncer for over 160 millioner kroner.
Når rubrikannoncer og betalte søgeord - der er nærmest eksploderet i 2004 - lægges til, skønner Christian Peytz, at tallet når helt op at ramme tæt ved 600 millioner kroner.
Ved selve showet blev der uddelt priser i seks kategorier, og her blev Totalkredit den store vinder med kampagnen Ombygningsspil.
Totalkredit var hovedsponsor for boligprogrammet Huset på TV 2, og kampagnen skulle bygge bro til nettet og skaffe nye kundeemner.
Det lykkedes til fulde, da 60.000 danskere tilmeldte sig og i gennemsnit brugte fem timer på spillet.
- Kampagnen illustrerer på fornem vis, hvordan nettet både kan hive fat i og udvide seerskaren, skabe brugere og spillere, interesse, opmærksomhed og købsintention, lød begrundelsen fra juryen, der bestod af otte folk fra branchen.
Afbalanceret brug
FDIM's Christian Peytz mente, at kampagnen markerede en højere og mere afbalanceret standard for årets nominerede kampagner.
- Hvis man ser på de nominerede i år, kan man tale om et ganske pænt kvalitetsløft. Internettet giver utroligt mange muligheder, men det er også muligheder, der kan bruges forkert, sagde han.
Christian Peytz påpegede dog samtidigt, at internettet som et medium for branding og annoncering fortsat har et stort uudnyttet potentiale.
- Internetannoncer handler ikke bare om at få folk til at klikke, men også om alt muligt andet. Der gik mange år, før man begyndte at se begavede tv-reklamer. På internettet har vi klart det bedste til gode.