Prisregn over digitalt dansk reklamebureau

It-firmaet Shockwaved havde en finger med i spillet ved tre ud af seks priser, da årets bedste danske netannoncer blev kåret ved et stort show torsdag. Shockwaved har i løbet af få år rundet 30 ansatte og en tocifret millionomsætning.

Kim Hvidkjær måtte på scenen tre gange ud af seks mulige, da Foreningen af Danske Internetmedier torsdag kårede sidste års bedste netannoncer og -kampagner. To kampagner for henholdsvis Totalkredit og DR indbragte i alt tre priser.

Dermed trådte den 27-årige entreprenør og hans firma Shockwaved ind på scenen i mere end en forstand - seks år efter at han stiftede selskabet med ambitionen om at leve af at skabe interaktiv underholdning.

Store kunder
Siden da har Shockwaved fået store kunder som DR, Sonys Playstation og medicinalgiganten Glaxosmithkline på referencelisten.

Kunder, der sidste år var med til at sende omsætningen i vejret til et tocifret millionbeløb, mens firmaet har rundet 30 ansatte.

- Vi har virkelig fat i nogle steder, hvor de fleste reklamebureauer bliver grønne i hovedet, siger Kim Hvidkjær.
>
Nu er han klar til bryde den anonyme tilværelse og sætte Shockwaved på landkortet i Danmark, hvor selskabet ønsker en dominerende rolle inden for digital markedsføring.

Kim Hvidkjær forventer vækstrater på 30 til 40 procent om året, mens bundlinjen som altid er positiv. Sidste år blev det til et overskud på omkring en million kroner.

27-årige Kim Hvidkjær står bag og ejer firmaet Shockwaved, der på få år har rundet 30 ansatte og en tocifret millionomsætning ved at skabe digital markedsføring.
- Vi var meget teknologiske i begyndelsen og har udviklet os i retning af det kreative, fortæller han.

Kunderne skal vende tilbage
På trods af sin baggrund koncentrerer Shockwaved sig først og fremmest om at bevise værdien af selskabets produkter for at sikre, at kunderne vender tilbage.

- Vi vil gerne kunne måles på bundlinjen, og vi arbejder med at kunne dokumentere effekten, siger Kim Hvidkjær.

Et eksempel er Totalkredits prisvindende kampagne Ombygningsspillet, som skaffede 60.000 brugere og en række nye kunder.

Den fokus betyder også, at Shockwaved bekymrer sig mindre om platformen og mere om effekten af de ting, selskabet sætter i søen. Både mobiltelefoner, pc-desktoppen og interaktivt tv kan fungere som supplement til internettet.

- Vi prøver at være medieuafhængige i stedet for kun at lave websites. Fokus er på digitale kanaler, men vi har ingen præference. Vi kigger på, hvad der er mest relevant, forklarer direktøren.

Det har givet bonus hos en række store selskaber, som alle har valgt Shockwaved som fast partner.

DR er kernekunde

Den væsentligste af kunderne er DR, og Shockwaved har blandt andet stået for DR's nuværende netradio og chatuniverset Hundeparken i samarbejde med de meget kreative typer hos DR. Hundeparken fik den eftertragtede Prix Italia Web-pris.

Torsdag fik Shockwaved derudover prisen for årets mest kreative netkampagne for "Den store pakkeleg" - et julespil hos DR, som skaffede 256.000 unikke brugere på tre uger.

Shockwaved har netop sikret sig mulighed for en god fremtidig indtjening, da selskabet sammen med de langt større it-selskaber NNIT og Accenture vandt et EU-udbud om en rammeaftale om interaktive tjenester til DR.

- Vi har haft samarbejde med DR i mange år, så rammeaftalen cementerer det gode samarbejde, siger Kim Hvidkjær.

Satser globalt

Shockwaved arbejder allerede med norsk og svensk tv samt Sony om Playstation i England. Hertil kommer opgaver for det globale medicinalfirma Glaxosmithkline.

For Kim Hvidkjær, som har det fulde ejerskab i selskabet, er ambitionen nu at bruge det grundlag til at bryde Danmarks grænser.

Dermed får den unge direktør nok at se til, da han samtidig er i gang med sidste år på sin MBA og bliver far til marts.

Shockwaved blev stiftet i 1999, og Kim Hvidkjær havde før det et job i reklamebranchen og en uddannelse fra det nu lukkede Space Invaders.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S