Kim Hvidkjær måtte på scenen tre gange ud af seks mulige, da Foreningen af Danske Internetmedier torsdag kårede sidste års bedste netannoncer og -kampagner. To kampagner for henholdsvis Totalkredit og DR indbragte i alt tre priser.
Dermed trådte den 27-årige entreprenør og hans firma Shockwaved ind på scenen i mere end en forstand - seks år efter at han stiftede selskabet med ambitionen om at leve af at skabe interaktiv underholdning.
Store kunder
Siden da har Shockwaved fået store kunder som DR, Sonys Playstation og medicinalgiganten Glaxosmithkline på referencelisten.
Kunder, der sidste år var med til at sende omsætningen i vejret til et tocifret millionbeløb, mens firmaet har rundet 30 ansatte.
- Vi har virkelig fat i nogle steder, hvor de fleste reklamebureauer bliver grønne i hovedet, siger Kim Hvidkjær.
>
Nu er han klar til bryde den anonyme tilværelse og sætte Shockwaved på landkortet i Danmark, hvor selskabet ønsker en dominerende rolle inden for digital markedsføring.
Kim Hvidkjær forventer vækstrater på 30 til 40 procent om året, mens bundlinjen som altid er positiv. Sidste år blev det til et overskud på omkring en million kroner.
| 27-årige Kim Hvidkjær står bag og ejer firmaet Shockwaved, der på få år har rundet 30 ansatte og en tocifret millionomsætning ved at skabe digital markedsføring. |
Kunderne skal vende tilbage
På trods af sin baggrund koncentrerer Shockwaved sig først og fremmest om at bevise værdien af selskabets produkter for at sikre, at kunderne vender tilbage.
- Vi vil gerne kunne måles på bundlinjen, og vi arbejder med at kunne dokumentere effekten, siger Kim Hvidkjær.
Et eksempel er Totalkredits prisvindende kampagne Ombygningsspillet, som skaffede 60.000 brugere og en række nye kunder.
Den fokus betyder også, at Shockwaved bekymrer sig mindre om platformen og mere om effekten af de ting, selskabet sætter i søen. Både mobiltelefoner, pc-desktoppen og interaktivt tv kan fungere som supplement til internettet.
- Vi prøver at være medieuafhængige i stedet for kun at lave websites. Fokus er på digitale kanaler, men vi har ingen præference. Vi kigger på, hvad der er mest relevant, forklarer direktøren.
Det har givet bonus hos en række store selskaber, som alle har valgt Shockwaved som fast partner.
DR er kernekunde
Den væsentligste af kunderne er DR, og Shockwaved har blandt andet stået for DR's nuværende netradio og chatuniverset Hundeparken i samarbejde med de meget kreative typer hos DR. Hundeparken fik den eftertragtede Prix Italia Web-pris.
Torsdag fik Shockwaved derudover prisen for årets mest kreative netkampagne for "Den store pakkeleg" - et julespil hos DR, som skaffede 256.000 unikke brugere på tre uger.
Shockwaved har netop sikret sig mulighed for en god fremtidig indtjening, da selskabet sammen med de langt større it-selskaber NNIT og Accenture vandt et EU-udbud om en rammeaftale om interaktive tjenester til DR.
- Vi har haft samarbejde med DR i mange år, så rammeaftalen cementerer det gode samarbejde, siger Kim Hvidkjær.
Satser globalt
Shockwaved arbejder allerede med norsk og svensk tv samt Sony om Playstation i England. Hertil kommer opgaver for det globale medicinalfirma Glaxosmithkline.
For Kim Hvidkjær, som har det fulde ejerskab i selskabet, er ambitionen nu at bruge det grundlag til at bryde Danmarks grænser.
Dermed får den unge direktør nok at se til, da han samtidig er i gang med sidste år på sin MBA og bliver far til marts.
Shockwaved blev stiftet i 1999, og Kim Hvidkjær havde før det et job i reklamebranchen og en uddannelse fra det nu lukkede Space Invaders.