De politiske partiers intense valgkamp kaster millioner af kroner af sig til danske webmedier. Netreklamer er nemlig blevet en væsentlig del af det politiske spil om magten.
Direktør Johan Boserup fra OMD Denmark, der er Danmarks største mediebureau, anslår, at nettet har taget et voldsomt spring frem som annoncemedie.
- Det er helt klart, at partierne i meget højere grad end tidligere bruger nettet i den her valgkamp, siger han.
Og nettet bruges ikke kun til simple bannerannoncer.
Spil en politiker
Regeringspartiet Venstre har for eksempel været tidligt ude. Allerede i begyndelsen af sidste år begyndte det produktionen af et webspil, som skal underholde og lokke nye vælgere til partiets hjemmeside.
I spillet 'Duellen' påtager man sig rollen som en af flere partiledere, hvorefter man over nettet kan udfordre en ven til at svare på spørgsmål, primært om Venstres valgkamp.
I spillet 'Duellen' får man rollen som politiker, der skal svare på skarpe spørgsmål fra blandt andet pressen om Venstres valgprogram.
|
På trods af lovmæssig slingrekurs er det ulovligt at indrykke politiske reklamer i tv, og flere partier har derfor brugt nettet til at udfylde det tomrum.
Videobannere fra regeringen
Hos de Konservative har man skabt bannerannoncer, hvor førende politikere taler til internetbrugeren, mens Venstre har valgt at fremhæve eksempler på politisk indsats i sine videobannere.
- Dem har vi en seks-syv forskellige af, og de kører på de større nyhedssites. Vi må som politisk parti ikke annoncere i fjernsynet, men det må vi godt på nettet, og det er det, vi prøver at kombinere, siger Martin Vith.
Han fortæller, at Venstre nu vil øge intensiteten af videobannerne for at opnå øget synlighed.
Hos mediebureauet OMD Denmark mener direktør Johan Boserup, at nettet har en række fordele frem for andre medier.
Udsolgt outdoor
Dels er der de rent praktiske som kort produktionstid og rigelig plads. Modsat outdoor-annoncerne, hvor der er udsolgt og kun de forudseende partier, der tilfældigvis kendte til valgets udskrivelse, har fået plads.
Dels giver nettet både mulighed for branding og uddybning, ligesom målgrupper kan adresseres meget præcist.
- Du kan virkelig udnytte alle de forcer, der er ved nettet, og det har åbnet øjnene for mange annoncører, især partier. De har et af de mest komplekse budskaber, man overhovedet kan komme med, fortæller Johan Boserup.
Alligevel er han ikke imponeret over de politiske partiers brug af nettet i valgkampen.
- Jeg tror, at de har svært ved at definere deres målgruppe og se den. Det ser ikke ud til, at de har udnyttet nettet optimalt. Men retfærdigvis skal det også siges, at kun de færreste normale annoncører har fået øjnene op for det, siger Johan Boserup.
Scorer vælgere på Dating.dk
Undtagelsen er måske den konservative politiker Helle Sjelle, der stiller op i Østre Storkreds i København. På Dating.dk har hun indrykket annoncer, som kun vises til profiler mellem 20 og 60 år, der har et postnummer, som hører til Østre Storkreds.
- Det er en fantastisk måde at bruge nettet på. Simpelt, men meget effektivt, vurderer Johan Boserup.
Det præcise omfang af beløbet, som ryger i valgkampen på nettet, er han ikke klar til at skyde på.
Hos Venstre oplyser man, at et stykke under 10 procent af reklamebudgettet bruges på nettet. Partiet har et samlet valgkampsbudget på omkring 22 millioner kroner.