Politiker scorer vælgere på Dating.dk

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Valg:</b> Internettet er blevet et vigtigt annoncemedie for de politiske partier i valgkampen. Der bruges i disse uger millioner af kroner på alt fra videobannere til interaktive spil. En enkelt konservativ politiker bruger endda Dating.dk til at score nye vælgere.

De politiske partiers intense valgkamp kaster millioner af kroner af sig til danske webmedier. Netreklamer er nemlig blevet en væsentlig del af det politiske spil om magten.

Direktør Johan Boserup fra OMD Denmark, der er Danmarks største mediebureau, anslår, at nettet har taget et voldsomt spring frem som annoncemedie.

- Det er helt klart, at partierne i meget højere grad end tidligere bruger nettet i den her valgkamp, siger han.

Og nettet bruges ikke kun til simple bannerannoncer.

Spil en politiker

Regeringspartiet Venstre har for eksempel været tidligt ude. Allerede i begyndelsen af sidste år begyndte det produktionen af et webspil, som skal underholde og lokke nye vælgere til partiets hjemmeside.

I spillet 'Duellen' påtager man sig rollen som en af flere partiledere, hvorefter man over nettet kan udfordre en ven til at svare på spørgsmål, primært om Venstres valgkamp.


I spillet 'Duellen' får man rollen som politiker, der skal svare på skarpe spørgsmål fra blandt andet pressen om Venstres valgprogram.


Både Venstre og Konservative bruger videobannere, hvor der afspilles levende billeder, når musen føres hen over billedet.


Den konservative politiker Helle Sjelle har købt plads på Dating.dk, hvor der vises annoncer til alle mellem 20 og 60 år med postnumre i hendes valgkreds.

- Vi har lagt en vis selvironisk distance ind, fordi vi karikerer alle politikere. Forhåbentligt kan det være med til at skabe lidt trafik på vores hjemmeside, fordi man inviterer folk med ind i spillet, siger politisk sekretær Martin Vith.

På trods af lovmæssig slingrekurs er det ulovligt at indrykke politiske reklamer i tv, og flere partier har derfor brugt nettet til at udfylde det tomrum.

Videobannere fra regeringen

Hos de Konservative har man skabt bannerannoncer, hvor førende politikere taler til internetbrugeren, mens Venstre har valgt at fremhæve eksempler på politisk indsats i sine videobannere.

- Dem har vi en seks-syv forskellige af, og de kører på de større nyhedssites. Vi må som politisk parti ikke annoncere i fjernsynet, men det må vi godt på nettet, og det er det, vi prøver at kombinere, siger Martin Vith.

Han fortæller, at Venstre nu vil øge intensiteten af videobannerne for at opnå øget synlighed.

Hos mediebureauet OMD Denmark mener direktør Johan Boserup, at nettet har en række fordele frem for andre medier.

Udsolgt outdoor

Dels er der de rent praktiske som kort produktionstid og rigelig plads. Modsat outdoor-annoncerne, hvor der er udsolgt og kun de forudseende partier, der tilfældigvis kendte til valgets udskrivelse, har fået plads.

Dels giver nettet både mulighed for branding og uddybning, ligesom målgrupper kan adresseres meget præcist.

- Du kan virkelig udnytte alle de forcer, der er ved nettet, og det har åbnet øjnene for mange annoncører, især partier. De har et af de mest komplekse budskaber, man overhovedet kan komme med, fortæller Johan Boserup.

Alligevel er han ikke imponeret over de politiske partiers brug af nettet i valgkampen.

- Jeg tror, at de har svært ved at definere deres målgruppe og se den. Det ser ikke ud til, at de har udnyttet nettet optimalt. Men retfærdigvis skal det også siges, at kun de færreste normale annoncører har fået øjnene op for det, siger Johan Boserup.

Scorer vælgere på Dating.dk

Undtagelsen er måske den konservative politiker Helle Sjelle, der stiller op i Østre Storkreds i København. På Dating.dk har hun indrykket annoncer, som kun vises til profiler mellem 20 og 60 år, der har et postnummer, som hører til Østre Storkreds.

- Det er en fantastisk måde at bruge nettet på. Simpelt, men meget effektivt, vurderer Johan Boserup.

Det præcise omfang af beløbet, som ryger i valgkampen på nettet, er han ikke klar til at skyde på.

Hos Venstre oplyser man, at et stykke under 10 procent af reklamebudgettet bruges på nettet. Partiet har et samlet valgkampsbudget på omkring 22 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere