32.000 danskere lugter guld i reklame-SMS

En udskældt norsk pyramidelignende tjeneste for reklame-SMS'er er nået til Danmark, hvor over 32.000 mobilbrugere har tilmeldt sig i løbet af kort tid. Tjenesten Smart-SMS ser store muligheder for indtjening. Forbrugerrådet kalder selskabets metoder for smagløse.

Modtag reklamer på din mobiltelefon, få dine venner med på ideen og tjen nemme penge.

Sådan lyder de gyldne løfter fra det norske selskab Smart-SMS, der i december etablerede sig i Danmark gennem en franchise-aftale og på kort tid har fået mere end 32.000 danskere med på ideen.

Det er gået så hurtigt, fordi selskabet lokker med en pyramidestruktur, hvor det gælder om at få andre til at tilmelde sig, hvis man vil tjene flere penge.

Smagløse metoder

Hvervningsmetoderne møder stor kritik fra Forbrugerrådet, som har set eksempler på det norske selskabs SMS'er.

- Det er smagløst, at man bruger børn og unge til at hverve kunder for sig. Jeg har set et eksempel på, hvordan de gør, og jeg mener, at de overtræder spam-reglerne ved at bede venner videresende SMS'er, siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.

I Norge har Smart-SMS været i gang siden august, og her passerer selskabet snart 100.000 medlemmer.

Selskabet har mødt massiv kritik i norske medier, dels for hvervnings-metoderne, dels fordi medlemmerne blot skal være 13 år for at melde sig til.

Får en krone per SMS
Konceptet er, at de tilmeldte får en krone, hver gang de modtager en reklame-SMS. Herudover kommer op mod 25 øre for hver af de personer, man har under sig i hierarkiet i op til tre led.

Alligevel afviser det norske selskab, at der er tale om et pyramidespil.

- Du skal huske på, at tilmeldingen er gratis, og du får det her som tak for hjælpen med at skabe en stor kundedatabase for os. Det er ikke i nærheden af pyramide-spil, siger den norske informationschef, Per Erik Olsen.

Pengene udbetales først, når man har sparet 200 kroner op, men det er ikke sket for nogen kunde endnu.

I Danmark mangler man fortsat at finde den bank, der skal udbetale pengene.

Per Erik Olsen oplyser, at Smart-SMS ikke selv står bag konceptet i Danmark og Sverige, men i stedet har solgt det som franchise til et større it-selskab til gengæld for et engangsbeløb og en løbende del af overskuddet.

Selvom selskabet har rundet 32.000 danske kunder og lige nu får over 100 nye kunder hver time i dagtimerne, så er der endnu ikke sendt en eneste reklame-SMS ud.

Per Erik Olsen vil ikke afsløre identiteten på franchise-tageren, men mener, at selskabet er i fuld gang med at finde annoncører, så der kan komme gang i udsendelsen. Han kan dog ikke sige hvornår.

- Det afhænger lidt af, hvor hurtigt det går i Danmark, men det er klart, at firmaet har betalt en del penge for denne franchise-aftale. De arbejder garanteret hårdt på at komme i gang, så det varer ikke længe, siger han.

E-mail florerer i Danmark

Ifølge ham har Smart-SMS alene i den seneste uge sendt over 300.000 reklame-SMS'er ud til de norske brugere, og han forventer, at de første nordmænd får udbetalt penge i dag.

I Danmark er Forbrugerrådets Anette Høyrup skeptisk.

- Hvis nogen kan gennemskue det, og synes det her er en fed fidus, så skal de være velkomne. Men lige nu er konceptet ikke helt oppe at stå og til at gennemskue, siger hun.

Smart-SMS har modtaget flere meldinger om, at en reklame-mail for selskabet i disse dage florerer kraftigt i de danske indbakker.

Selskabet afviser at stå bag den og vil nu forsøge at få bremset for den, for det tillader ikke sine medlemmer at drive markedsføring for tjenesten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil