Julen gav spam-bølge i danske indbakker

For Forbrugerombudsmanden bød julen på over 600 anmeldelser af spam-mails med dansk afsender, og der arbejdes nu på en ny teknisk løsning til at tage imod klagerne. Samtidig har ombudsmanden lanceret nye retningslinjer, som skal gøre det lettere at overholde reglerne.

December måned bød på en kraftig stigning i mængden af spam fra danske virksomheder.

Det er i hvert fald indtrykket hos Forbrugerombudsmanden, hvor danskere kan anmelde spam ved at videresende de uønskede e-mails, de modtager.

Her steg antallet af anmeldelser voldsomt til over 600 i december måned.

- Det er langt højere, end det har været tidligere. Men vi har lagt mærke til, at postkassen hurtigt bliver fyldt, siger jurist Tina Pedersen fra Forbrugerombuds-manden.

Danske afsendere

Ombudsmanden har siden september 2004 haft en særskilt postkasse til anmeldelser af danske firmaer.

Det er dog de færreste af anmeldelserne, som fører til en konkret sag. Forbrugerombudsmanden anmeldte i oktober it-butikken Midt Data og vinforretningen Philipson Wine til politiet og har nu yderligere et par sager på vej.

Alene sagen mod Midt-Data drejer sig om 5.000 e-mails, og her håber Forbrugerombudsmanden på en bøde på 100 kroner per e-mail.

- Når vi får 600 på en måned, så kan vi simpelthen ikke tage fat i alle, så det bliver principielle sager, der køres fra vores side. Vi arbejder på at optimere vores postkasser og se, om vi kan lave en bedre teknisk løsning, siger Tina Pedersen.

Internationale henlægges

Værre står det til med anmeldelser af international spam, som blot lægges i et arkiv, mens der sendes et auto-svar til anmelderen.

- De udenlandske har vi ikke mulighed for at gøre meget ved, men vi overvejer at tage en udenlandsk sag op. Indtil videre kan vi hjælpe kollegaer i andre lande, hvis de tager en sag op, fortæller Tina Pedersen.

Forbrugerombudsmanden modtager mellem 1.000 og 1.500 klager om dagen, og langt de fleste drejer sig om udenlandske sager.

Forbrugerombudsmanden har netop lanceret nye retningslinjer, som skal gøre det lettere for virksomhederne at overholde reglerne. Håbet er at mindske antallet af anmeldelser af danske firmaer.

Retningslinjerne er et sammenskriv af to tidligere vejledninger, mens nye sager og tilkendegivelser ligeledes er taget med.

Relaterede links

www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/spamvejledning/




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere