Julen gav spam-bølge i danske indbakker

For Forbrugerombudsmanden bød julen på over 600 anmeldelser af spam-mails med dansk afsender, og der arbejdes nu på en ny teknisk løsning til at tage imod klagerne. Samtidig har ombudsmanden lanceret nye retningslinjer, som skal gøre det lettere at overholde reglerne.

December måned bød på en kraftig stigning i mængden af spam fra danske virksomheder.

Det er i hvert fald indtrykket hos Forbrugerombudsmanden, hvor danskere kan anmelde spam ved at videresende de uønskede e-mails, de modtager.

Her steg antallet af anmeldelser voldsomt til over 600 i december måned.

- Det er langt højere, end det har været tidligere. Men vi har lagt mærke til, at postkassen hurtigt bliver fyldt, siger jurist Tina Pedersen fra Forbrugerombuds-manden.

Danske afsendere

Ombudsmanden har siden september 2004 haft en særskilt postkasse til anmeldelser af danske firmaer.

Det er dog de færreste af anmeldelserne, som fører til en konkret sag. Forbrugerombudsmanden anmeldte i oktober it-butikken Midt Data og vinforretningen Philipson Wine til politiet og har nu yderligere et par sager på vej.

Alene sagen mod Midt-Data drejer sig om 5.000 e-mails, og her håber Forbrugerombudsmanden på en bøde på 100 kroner per e-mail.

- Når vi får 600 på en måned, så kan vi simpelthen ikke tage fat i alle, så det bliver principielle sager, der køres fra vores side. Vi arbejder på at optimere vores postkasser og se, om vi kan lave en bedre teknisk løsning, siger Tina Pedersen.

Internationale henlægges

Værre står det til med anmeldelser af international spam, som blot lægges i et arkiv, mens der sendes et auto-svar til anmelderen.

- De udenlandske har vi ikke mulighed for at gøre meget ved, men vi overvejer at tage en udenlandsk sag op. Indtil videre kan vi hjælpe kollegaer i andre lande, hvis de tager en sag op, fortæller Tina Pedersen.

Forbrugerombudsmanden modtager mellem 1.000 og 1.500 klager om dagen, og langt de fleste drejer sig om udenlandske sager.

Forbrugerombudsmanden har netop lanceret nye retningslinjer, som skal gøre det lettere for virksomhederne at overholde reglerne. Håbet er at mindske antallet af anmeldelser af danske firmaer.

Retningslinjerne er et sammenskriv af to tidligere vejledninger, mens nye sager og tilkendegivelser ligeledes er taget med.

Relaterede links

www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/spamvejledning/

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S