Prisfald giver syvfoldig LCD-vækst

Den globale efterspørgsel efter LCD-fjernsyn vil sandsynligvis vokse mere end syvfoldigt frem til 2009 i takt med at verdens tv-stuer accellererer udskiftningen af de buttede skærme med de nye flade tv-skærme. Prisfald er drivkraften.

De seneste prisfald på markedet for fladskærme har sparket prognoserne for salget i vejret og samtidig fløjtet konsolideringsspillet i gang. Det skriver Reuters.

Den årlige efterspørgsel for LCD-fjernsyn (liquid crystal display) forventes at nå 59 millioner styk i 2009 sammenlignet med knap otte millioner i 2004, spår Japans Electronik og Informationsteknologis industriorgan, JEITA.

Prisfald
Årsagen til den kraftige vækst er faldet i priserne, der tilskynder flere forbrugere til at skifte de fyldige gammeldags fjersyn ud med nye slanke fladskærme.

- I japan, Sydkorea, Taiwan, USA og Vesteuropa vil et skifte til fladskærms-tv stige i hastighed, mens efterspørgslen efter traditionelle skærme vil falde skarpt, skriver JEITA i en pressemeddelelse.

Industriorganisationen venter dog, at efterspørgslen for traditionelle skærme stadig vil være solid i den resterende del af verden.

Plasmaskærme, som konkurrerer med LCD-skærmene, ventes at vokse femfoldigt i samme periode til 11,6 millioner styk i 2009.

Konsolidering i gang

De skarpe prisfald på fladskærmsmarkedet, der har sat efterspørgselslavinen i gang har samtidig ført til at kapitalismens naturlov om at kun de stærkeste overlever er sat i værk.

De fører til at flere vil spille på samme hold snarere end mod hinanden, mens andre sælger ud, for at undgå tab.

Fujitsu oplyste søndag, at det er i forhandling om at sælge sin tabsgivende LCD-forretning til Sharp, som er verdens største LCD-producent. Fujitsu overvejer også at sælge en andel af sit plasma-joint venture til partneren Hitachi.

Samme Hitachi har lavet en aftale med Matshushita Electric, så de to selskaber samler kræfterne i en fælles satsning på fladskærmsfjernsyn.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse