Prisfald giver syvfoldig LCD-vækst

Den globale efterspørgsel efter LCD-fjernsyn vil sandsynligvis vokse mere end syvfoldigt frem til 2009 i takt med at verdens tv-stuer accellererer udskiftningen af de buttede skærme med de nye flade tv-skærme. Prisfald er drivkraften.

De seneste prisfald på markedet for fladskærme har sparket prognoserne for salget i vejret og samtidig fløjtet konsolideringsspillet i gang. Det skriver Reuters.

Den årlige efterspørgsel for LCD-fjernsyn (liquid crystal display) forventes at nå 59 millioner styk i 2009 sammenlignet med knap otte millioner i 2004, spår Japans Electronik og Informationsteknologis industriorgan, JEITA.

Prisfald
Årsagen til den kraftige vækst er faldet i priserne, der tilskynder flere forbrugere til at skifte de fyldige gammeldags fjersyn ud med nye slanke fladskærme.

- I japan, Sydkorea, Taiwan, USA og Vesteuropa vil et skifte til fladskærms-tv stige i hastighed, mens efterspørgslen efter traditionelle skærme vil falde skarpt, skriver JEITA i en pressemeddelelse.

Industriorganisationen venter dog, at efterspørgslen for traditionelle skærme stadig vil være solid i den resterende del af verden.

Plasmaskærme, som konkurrerer med LCD-skærmene, ventes at vokse femfoldigt i samme periode til 11,6 millioner styk i 2009.

Konsolidering i gang

De skarpe prisfald på fladskærmsmarkedet, der har sat efterspørgselslavinen i gang har samtidig ført til at kapitalismens naturlov om at kun de stærkeste overlever er sat i værk.

De fører til at flere vil spille på samme hold snarere end mod hinanden, mens andre sælger ud, for at undgå tab.

Fujitsu oplyste søndag, at det er i forhandling om at sælge sin tabsgivende LCD-forretning til Sharp, som er verdens største LCD-producent. Fujitsu overvejer også at sælge en andel af sit plasma-joint venture til partneren Hitachi.

Samme Hitachi har lavet en aftale med Matshushita Electric, så de to selskaber samler kræfterne i en fælles satsning på fladskærmsfjernsyn.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S