Tele2 købte dansk Tiscali på nedtur

Det var et Tiscali med faldende dansk omsætning, der for få uger siden blev købt af svenske Tele2 for 154 millioner kroner. Selv går det bedre for Tele2 i Danmark, men selskabet er alligevel ved at planlægge en fyringsrunde oven på Tiscali-købet.

Da Tele2 for få uger siden købte Tiscali i Danmark, var det efter et år med stærkt faldende omsætning.

Af Tele2's koncernregnskab fremgår det, at Tiscali omsatte for knap 164 millioner kroner i 2004. Salget lød på 199 millioner kroner i 2003.

Tiscalis administrerende direktør frem til salget, Serge Lupas, vil ikke kommentere tallene direkte, men fortæller, at Tiscali sidste år reducerede omkostningerne med over 30 procent.

- Tiscali har været igennem en hestekur sidste år, hvor vi fokuserede på bundlinjen og fik en sund virksomhed, siger Serge Lupas.

Tele2 sluger Tiscali

Nu bliver Tiscali opslugt af Tele2, der ifølge koncernregnskabet har oplevet fremgang i Danmark i 2004, selvom der ikke sættes tal på hverken omsætning eller overskud.

- Tilvæksten på bredbånd overraskede positivt sidste år, og så begyndte mobildelen at tage fart online, fortæller Niclas Palmstierna, administrerende direktør for Tele2 i Danmark.

Med Tiscali-købet var der tale om, at lillebror overtager storebror, da Tiscali havde 80 ansatte i Danmark, mens Tele2 blot har 51.

Fyringsrunde

For at få gevinst af købet er Tele2 nu ved at kigge på, hvor mange mennesker der skal skæres væk i en kommende fyringsrunde.

- Vi skal sørge for, at vi får det samme omkostningsniveau som i Tele2, og det er klart, at der kommer til at ske reduktioner, siger Niclas Palmstierna.

Han vælger dog at fokusere på de muligheder, han ser for Tele2 i Danmark efter overtagelsen af Tiscali, fordi selskabet bliver mere uafhængigt af TDC med Tiscalis ADSL-infrastruktur, der dækker 65 procent af danske husstande.

- Vi kommer til at stå stærkere som leverandør, og det kommer til at give en masse muligheder i 2005 for vores kunder på både produktsiden og prissiden. Det kan give os mulighed for at kombinere produkter som internet og telefoni, siger Niclas Palmstierna.

Bedre kundeservice

En opgørelse fra firmaet Teleperformance viste for nyligt, at Tele2 har den bedste kundeservice i den danske internetbranche, mens selskabet haltede efter Telmore på mobilmarkedet. Derfor er det de største fokusområder for selskabet i år.

Heriblandt er et mål om hurtigere svartider og bedre svar til kunderne.

På koncernplan gik Tele2's omsætning sidste år frem med 16 procent til godt 35 milliarder danske kroner, men det er primært de nye markeder i Rusland, Baltikum, Centraleuropa og Sydeuropa, der trækker læsset.

I Norden er omsætningen derimod stagneret, og salget steg kun med to procent i fjerde kvartal 2004 i forhold til året før.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Erhvervsakademi Aarhus

Undervisere til it, digitalisering og AI

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil