Teknisk fejl skaber bøvl for netbank-kunder

En teknisk fejl i forbindelse med en mindre opgradering har kastet grus i maskinen for kunderne i flere af de 79 banker og sparekasser, der hører under Sparekassernes Data Center. Fejlen kommer kun halvanden måned efter, at et alvorligt it-nedbrud lammede betjeningen af bankernes kunder.

En teknisk fejl i en pakke med en række mindre ændringer har blokeret for den direkte bank-adgang for en stribe kunder i de 79 mindre banker og sparekasser, der har købt en ny Portalbank-løsning fra Sparekassernes Data Center (SDC).

En lang række kunder i de 79 banker og sparekasser har ifølge flere kunder, som Computerworld Online har talt med, ikke kunnet komme ind på deres netbank det meste af tirsdagen, hvor de har haft problemer med at logge på.

Fejlen kommer halvanden måned efter, at et alvorligt nedbrud i en central database gav store problemer.

Direktør i SDC Udvikling, Erik Jakobsen, afviser denne gang, at der har været tale om et nedbrud.

Dobbeltklik
I stedet skyldes problemerne en teknisk fejl, der har gjort, at kunderne er blevet smidt af, hvis de har dobbeltklikket hurtigt på knappen, når de er logget på.

Fejlen er opstået i forbindelse med en række mindre tekniske ændringer, som SDC har indføjet i systemet natten mellem mandag og tirsdag.

- Systemet er ellers testet godt igennem af vores testere, der jo selv logger ind og gennemtester. Men de har altså især fokuseret på systemets funktioner og ikke på selve logon-billedet. Mange kunder er hurtige på trykknappen, og så er de blevet smidt af, siger Erik Jakobsen.

Siden tirsdag morgen har it-folk hos SDC - der sammen med BEC og Bankdata drifter it for alle de mindre banker og sparekasser herhjemme - ligget vandret for at finde fejlen.

Det lykkedes først tirsdag eftermiddag - måske fordi man ikke som det første leder efter de simple ting, når der er problemer med et relativt kompliceret system som et netbank-system, mener Erik Jakobsen.

- Det er selvfølgeligt kedeligt, når sådan noget sker, siger han.

Falder tilbage på tidligere system

SDC har nu ladet systemet falde tilbage på den version, der kørte indtil opgraderingen i nat. Det har løst problemerne, meddeler selskabet.

Selv vurderer Erik Jakobsen, at SDC's kunder ikke kan mærke forskel på Portalbank-versionen før og efter opgraderingen, som han sammenligner med en bil, der får skiftet olie, hvilket får den til at køre bedre, selv om den sagtens kan køre godt uden at få skiftet olien.

SDC registrerer først kundetrafik, når den enkelte bankkunde er kommet inden for i systemet og har derfor ingen opgørelse over, hvor mange kunder, der er blevet berørt af fejlen.

Selskabet regner med at have fundet selve den tekniske fejl inden for den kommende tid, hvorefter opgraderingerne vil blive gennemført.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere