Servicegruppen mister salg på gør-det-selv

Producenterne af it-udstyr lader i højere grad kunderne reparere deres computere selv, og det er gået ud over salget hos Servicegruppen for Dataudstyr. Selskabets første tilbagegang i 20 år afløses dog af vækst i 2005, vurderer stifter Preben Jørgensen.

Servicegruppen for Dataudstyr har taget et dyk i salgstallene for første gang i de 20 år, som ejer og administrerende direktør Preben Jørgensen har siddet i spidsen for selskabet.

Om end dykket kun er 2,7 procent, er det langt fra den samme vækst fra 2002 til 2003 på plus 28 procent.

Baggrunden for dykket er ifølge Preben Jørgensen it-producenternes overgang til i højere grad at lade kunderne selv lave reparationer.

I stedet for at få bragt pc'eren til et værksted, hvor for eksempel harddisken kan blive repareret, har producenter som IBM og Hewlett-Packard indført nye forretningsgange.

Nu sender de i stedet en ny harddisk ud, som kunden selv kan skifte. Pc'en undgår dermed helt at komme forbi værkstedet hos en it-serviceleverandør som Servicegruppen.

- Det er blevet moderne, at kunderne selv skal reparere deres udstyr, når det går i stykker, siger Preben Jørgensen.

Overlader til eksperter

Allerede ved indgangen til 2004 lå Servicegruppen derfor 10 procent bagefter i omsætning. Det er imidlertid delvist blevet indhentet på serviceaftaler.

- Det er ikke sådan, at vi ikke har formået at få vækst i forretningen, man kan bare ikke se det samlet, siger Preben Jørgensen.

Servicegruppen for Dataudstyr A/S Årsregnskab
Millioner kroner20042003
Omsætning102,9105,7
Resultat af primær drift (EBIT)5,24,8
Resultat før skat 5,34,9
Resultat3,63,2
Egenkapital9,07,4
Antal ansatte121118
Kunderne efterspørger nu serviceaftaler, hvor Servicegruppen garanterer for driften med oppetider på nær ved 100 procent.

- Kunderne interesserer sig mindre og mindre for, hvordan opgaven bliver løst. Bare den bliver løst, siger Preben Jørgensen.

Ifølge direktøren er der sket det skred, at mens Servicegruppen tidligere afventede, at tingene går i stykker, bliver der nu i højere grad forebygget, så det overhovedet ikke går i stykker .

- Vi går til at være mere proaktive end reaktive, siger Preben Jørgensen.

Bedre indtjening

Om seks uger flytter Servicegruppen ind i helt nybyggede faciliteter på nabogrunden i Hedehusene.

Her er der prioriteret i skiftet i markedet, så indretningen afspejler, at overvågning har en mere central rolle.

Der bliver arbejdet på overvågning af kundernes systemer i døgnets 24 timer. Faresignaler bliver samlet sammen, og hvis ellers det er muligt, kan der gribes ind før og ikke efter sammenbruddet.

Det nye hus er spækket med teknologi og sikkerhed.

- Vi opererer i et niveau på sikkerhed på lige under Danmarks Nationalbank. Det er simpelthen nødvendigt, siger Preben Jørgensen.

Ifølge direktøren skal Servicegruppen i 2005 tilbage i sporet med mellem ti og femten procent i vækst og en fastholdelse af overskudsgraden på de fem procent.

Og selvom faldet i omsætning på 2,7 procent skæmmer i 20 års vækstrække, er det nu ikke den store katastrofe i Preben Jørgensens verden.

- Det er helt afgørende for os, at den stabile udvikling og lønsomhed går forud for vækst, siger Preben Jørgensen.

Servicegruppen har i 2004 forbedret indtjeningen. Resultatet før skat ender i 2004 på 5,3 millioner kroner mod 4,9 millioner kroner året før.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere