Salget er eksploderet hos det danske softwarefirma Traceworks i takt med, at firmaer verden over opdager nettet som en platform for markedsføring.
Den lille Frederiksberg-virksomhed har udviklet software, der analyserer resultaterne af digital markedsføring, og det gav i det seneste regnskabsår et overskud på en halv million kroner og en femdobling af salget.
Administrerende direktør Morten Wulff forventer en ny femdobling af salget i år og en vækst i antallet af ansatte fra 10 til op mod 25 inden for halvandet år.
- Vi definerede ret tidligt en strategi om, at vi skulle etablere os stærkt på det europæiske marked gennem forhandlere, og det har vist sig at være en fornuftig strategi. Efterspørgslen efter vores type produkter har været stærkt stigende, siger han.
Med første version af sit produkt fokuserede Traceworks ret kraftigt på analyse af resultaterne fra markedsføring via søgemaskiner som Google, og det har været stærkt medvirkende til succesen.
Traceworks ApS | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Bruttoavance | 1,5 | -0,1 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 0,8 | -1,0 |
Resultat før skat | 0,7 | -1,1 |
Resultat | 0,5 | -0,8 |
Egenkapital | 0,1 | -0,4 |
Antal ansatte | 5 | 3 |
Netop markedsføring via søgemaskiner har været det største vækstområde inden for digital markedsføring i de seneste år.
- Det er også et område, som vi hele tiden holder øje med og videreudvikler i stor stil, men vores mission for fremtiden er mere generel end blot et nichefokus på søgninger, siger Morten Wulff.
Derfor har Traceworks valgt at gøre sin software til en mere generel pakke, der måler effekten af et firmas website som marketingkanal.
Mere end halvdelen af salget stammede i det seneste regnskabsår fra Danmark, men fokus er på det europæiske marked, hvor væksten fremover skal komme fra.
Selskabet har 15 til 20 aktive partnere, og Morten Wulff vil i år åbne kontorer i lande som Spanien og England, der hører til de væsentligste eksportområder, for at give lokal support til partnerne.
- Vi har også tre partnere i Australien og to aktive forhandlere i USA, men vi fokuserer mest på det europæiske marked. Vi er stadigvæk en mindre virksomhed, og vi vil gerne have en god kundesupport. Det kan være svært på tværs af jordkloden, siger Morten Wulff.
Traceworks blev stiftet i 2002 med startkapital fra Teknologisk Innovation, men håber selv at kunne finansiere væksten.
- Vi har en rigtig pæn omsætningsfremgang, og det lægger i hvert fald grund for, at vi godt kan finansiere vores egen vækst, men vi er altid åbne for eventuelle muligheder for at øge vores vækstrate, siger Morten Wulff.
Selskabet oplyser ikke sin omsætning.