Torsdagens aviser om it

It-aktier får comeback. Bendtsen rasende over patent-anklage. Broadcom åbner udviklingscenter i København. Skjult børnereklame i spil skal væk.

It-aktier får comeback

Aktionærerne er igen villige til at betale overpris for it-aktier fem år efter, at dotcom-boblen brast. De store verdenskendte it-aktier handles i dag til 21 gange den forventede indtjening, mens det i gennemsnit er 15 gange for verdenskendte aktier inden for andre industrier. "Man kan bestemt ikke sige, at it-aktier er billige i dag. Prisen er 30-40 procent højere end sammenlignelige aktier. Årsagen er, at investorerne på kort sigt har forventninger om større indtjening fra it-virksomhederne," siger analytiker Per Kongsgaard fra Jyske Bank. (Morgenavisen Jyllands-Posten)

Bendtsen rasende over patent-anklage

Den hollandske minister Laurens-Jan Brinkhorst sagde i en debat i det hollandske parlament tirsdag, at erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen i Ministerrådet ikke forsøgte at genåbne sagen om patenter på software, som han ellers var blevet pålagt af Folketingets Europaudvalg. Bendt Bendtsen afviser kritikken. "Jeg er rasende. Brinkhorst er selv til stede på rådsmødet. Jeg er den første, der lægger for. Hvis Brinkhorst ikke synes, det var markant, så kunne han jo have gået ind i debatten også. Jeg synes, de skulle vaske for egen dør," siger den danske minister. Den hollandske minister er selv under pres, fordi et flertal havde pålagt ham at støtte Danmark. (Berlingske Tidende, Børsen)

Broadcom åbner udviklingscenter i København

Amerikanske Broadcom åbner sit første europæiske udviklingscenter i København, hvor der blandt andet skal udvikles håndsæt til 2G- og 3G-teknologi. Broadcom er en af verdens største inden for halvledere til bredbåndsforbindelser og har en omsætning på mere end 13 milliarder kroner. Udviklingscenteret får i første omgang 10 medarbejdere. (Børsen)

Skjult børnereklame i spil skal væk

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen kræver strammere regler for børnereklamer, som breder sig på internettet i form af spil. "Børn og unge skal ikke føres bag lyset, ved at man sammenblander markedsføring, leg, spil og underholdning. De har ikke den nødvendige erfaring til at gennemskue, at spillene er skjult reklame," siger jurist Birgitte Wested fra Forbrugerombudsmanden. Blandt andet Kellogg's, Toms og Kinder tilbyder spil med reklame på nettet. Forbrugerrådet og Børnerådet støtter forslaget om strammere regler, mens Fødevareindustrien afviser kritikken. Forbrugerminister Lars Barfoed (K) advarer mod forbud, fordi firmaerne blot kan lægge deres spil i andre lande, men er klar til at tage diskussionen op. (Politiken)

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S