Debitel anker spam-dom til Højesteret

Mobilselskabet Debitel er voldsomt utilfreds med den bøde på to millioner kroner, som selskabet har fået i danmarkshistoriens største sag om udsendelse af spam. Debitel vil nu anke sagen til Højesteret. Forbrugerombudsmanden har flere spam-sager på vej.

En bøde på to millioner kroner for uopfordret at sende 52.000 SMS-beskeder og e-mails er mere, end ledelsen er klar til at sluge hos mobilselskabet Debitel.

Derfor vil selskabet anke dommen til Højesteret efter mandag at have modtaget danmarkshistoriens største spambøde i Sø- og Handelsretten.

- Det er vores retsfølelse og rimelighedssans, der reagerer. Debitel er en servicevirksomhed, der overholder loven og er indstillet på at betale, hvis vi træder over, men beløbets størrelse er urimeligt, siger administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen.

Mobilselskabet har fået bøden for i foråret 2003 at sende 12.000 SMS-beskeder og 40.000 e-mails efter TDC's køb af Telmore.

Sagen lukket for Telmore

Hos konkurrenten Telmore betragter man nu sagen som helt lukket, selv om bøden på to millioner kroner ender i statskassen og ikke som erstatning til Telmore.

- Vi havde selvfølgelig håbet, at Debitel havde fået en større huskekage end to millioner, men synes, at beløbet er så stort, at det må give hovedpine efterfølgende, siger administrerende direktør Allan Christiansen fra Telmore.

Han er dels glad for, at Debitel har fået en bøde, der kan mærkes, dels at der med sagen er sendt et vigtigt signal om uønskede elektroniske henvendelser.

- Der skal slås hårdt ned på det, når forbrugerne udsættes for spam. Det er vigtigt, at du kan bruge din mobiltelefon og pc, uden at den blive fyldt med skrammel, mener Allan Christiansen.

Det er Forbrugerombudsmanden, der kørte sagen mod Debitel. Her ville man i 2003 nøjes med en bøde på en million kroner, men da Debitel nægtede, røg sagen i Sø- og Handelsretten.

Flere sager på vej

Jurist Jane Frederikke Land fortæller, at sejren over Debitel hos Sø- og Handelsretten åbner op for flere sager.

- Vi har en række lignende sager, som er på vej. Vi har ønsket at få lagt en praksis for bødeudmåling, og derfor har vi valgt nogle sager og ført til domstolen, siger hun.

Debitel-dommen er den tredje i rækken, efter selskaberne Aircom og Fonn Danmark tidligere er blevet dømt ved Sø- og Handelsretten.

Jane Frederikke Land fra Forbrugerombudsmanden forsvarer bødens størrelse på to millioner kroner med, at spam dagligt er til stor gene for mange danskere og i sidste ende en trussel mod videnssamfundet.

- Dommen følger den linje, som er udstukket tidligere. Vi vil gerne have et højt strafniveau, for spam er noget, der irriterer alle. Det koster samfundet rigtigt mange penge hver eneste dag, siger hun.

Drillerier

Hos Debitel undrer Per Lyngbak Nielsen sig dog over den store bøde for, hvad han ser som et drillende indspark i en branche med hård konkurrence.

- Vi har ikke skadet nogen, og vi har ikke fået nogen økonomisk vinding ud af det. Der er væsentligt forskel på at sende en drillende SMS og sende en fax overfyldt med tilbud, siger han.

Han henviser dermed til mobilforhandleren Aircom, der fik en bøde på 400.000 kroner for at sende 15.000 reklamer ud på fax.

Hvad enten sagen ryger videre til Højesteret eller den nuværende bøde står ved magt, så regner Per Lyngbak Nielsen ikke med, at den får indflydelse på Debitels forretning i Danmark.

Debitel havde i 2003 en omsætning på knap 651 millioner kroner og et overskud efter skat på 24 millioner kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension