Pengene fortsætter med at vælte ud af Roskilde-firmaet, der tidligere hed Digiquant, men i september 2003 blev solgt til britiske Intec.
Minusset i det seneste regnskabsår blev på 29 millioner kroner, der dog er en voldsom forbedring i forhold til året før.
Alligevel er der tilfredshed i det danske selskab, hvis produkt for første gang er med til at skabe et lille overskud som helhed i det britiske moderselskab.
I årsregnskabets ledelsesberetning erklærer selskabet sig da også tilfreds med årets resultat.
Salg i udlandet
Salget foregår nemlig ofte i udlandet og er ikke medregnet i det danske regnskab, hvor udgifterne til udvikling og levering til gengæld slår fuldt igennem.
- Det er derfor, vi egentligt er tilfredse, for vi bærer hele produktomkostningen og omkostningen til implementering, men vi ser ikke den fulde indtægt, siger Henrik Rosenstand, der i Danmark står i spidsen for den afdeling, som implementerer softwaren hos kunderne.
Ifølge ham er produktet i dag profitgivende som helhed, selvom det ikke er noget stort beløb.
Intec Telecom Systems Denmark - som selskabet nu hedder - udvikler systemer til at håndtere afregning for IP-baserede tjenester for teleselskaber.
| Intec Telecom Systems Denmark A/S | Årsregnskab | |
| Millioner kroner | 2003/04 | 2003 (9 mdr.) |
| Omsætning | 46,3 | 47,9 |
| Resultat af primær drift (EBIT) | -46,8 | -37,6 |
| Resultat før skat | -29,2 | -55,8 |
| Resultat | -29,2 | -55,8 |
| Egenkapital | -60,7 | -31,0 |
| Antal ansatte | 85 | 96 |
Ifølge Henrik Rosenstand har salget til Intec dog været medvirkende til, at selskabets software har fået en bedre chance for at slå igennem.
- Vi har adgang til en anden kundegruppe, end da vi var Digiquant. Det gør, at vi eksempelvis i USA har fået mulighed for at sælge til Bellsouth og SBC. De kunder havde vi aldrig mulighed for at få i Digiquant. Der var vi for små, fortæller han.
Flere ansatte
Også i indeværende år forventer det danske selskab et væsentligt underskud.
Blandt andet skal der fortsat bruges mange kræfter på at integrere Digiquants afregningssoftware ind i paletten af produkter fra det engelske moderselskab.
Henrik Rosenstand er dog fortrøstningsfuld, for selskabet har i det seneste halve år vendt kurven og øget antallet af medarbejdere efter mange års nedskæringer.
- Der ligger en køreplan, der rækker cirka 18 måneder frem. Strategien ligger mere klar i dag for, hvor vi skal bevæge os hen af, end den gjorde, da vi var Digiquant, siger han.
Antallet af ansatte i afdelingen for produktudvikling er det seneste halve år vokset med 15 procent, så der nu er i alt omkring 87 ansatte i selskabet.