Spilgigant betaler for overarbejde

Verdens største spilforlag, Electronic Arts, er klar til at gribe til lommerne og betale for overarbejde til medarbejderne, efter en række ansatte har lagt sag an mod selskabet. Den stenrige spilgigant afviser til gengæld at uddele aktieoptioner.

Flere ansatte hos spilfirmaet Electronic Arts, der er verdens største, kan se frem til at blive betalt for overarbejde, skriver nyhedsbureauet AP.

Samtidigt må de dog sige farvel til de aktieoptioner og bonusser, som tidligere har udgjort en stor del af gevinsten ved at arbejde i spilbranchen.

Det sker som led i et større skifte i Electronic Arts, hvor nogle medarbejdere fremover bliver timelønnet, efter spilselskabet røg ud i et større stormvejr sidste år.

Tid uden kig på uret
- Arbejdsmiljøet i EA blev skabt for at give jer fleksibilitet som professionelle, med forventningen om, at tiden på jobbet kunne styres uden at kigge på uret, skriver selskabets personalechef i en e-mail til de ansatte i USA.

- Uheldigvis er arbejdslovgivningen ikke fulgt med denne sjæl af foretagsomhed, innovation og kreativitet. Derudover har nylige retssager mod EA, Sony og andre californiske teknologiselskaber fået os til at revaluere, hvordan vi klassificerer visse gruppe af medarbejdere, fortsætter han ifølge AP.

Det er et stort skifte i en branche, hvor programmører, grafikere og udviklere længe har arbejdet næsten i døgndrift for at skabe de nyeste og bedste spil.

I første omgang udelukkes softwareudviklere og de kreative kunstnere dog fra den nye aflønningsform, fordi deres jobs for tiden er i centrum for et massesøgsmål mod Electronic Arts.

5.800 medarbejdere
Electronic Arts ønsker ikke at oplyse, hvor mange ansatte der fremover bliver timelønnede. Selskabet har ifølge AP omkring 5.800 ansatte, og knap halvdelen af dem sidder i USA. Alle ansatte modtager i dag aktieoptioner.

Diskussionen om arbejdsvilkårene i spilbranchen tog fart, da en kæreste til en spiludvikler i Electronic Arts sidste år skrev et anonymt indlæg på nettet, som medførte en bølge af klager over arbejdsforholdene i branchens virksomheder.

En undersøgelse viste sidste år, at det ikke er unormalt for ansatte at arbejde 65 til 80 timer om ugen i den afsluttende del af et projekt, der kan vare flere måneder.

Klagerne over arbejdsforholdene modtages ikke godt hos Electronic Arts, der truer med at kigge uden for USA, når der skal ansættes.

En talsmand antyder, at kravene fra de ansatte og arbejdsreglerne i Californien kan få selskabet til at sende mere arbejde til udlandet, hvor det allerede har etableret sig med en afdeling i Kina.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Edge computing: behandling ved kilden

    Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S