Omstridt net-mand klar med nyt Google-sats

Den omstridte danske stand up-komiker Henrik Bruhn forsøger endnu en gang at sælge kurser til danskerne, som skal gøre det muligt for dem at score kassen på at oprette annoncenetværk på nettet. Denne gang er det dog ikke baseret på annonceprogrammet Adwords til verdens mest brugte søgemaskine Google, men Adsense.

Den danske standup-komiker Henrik Bruhn, som kom en tur gennem mediemaskinen, da han i fjor forsøgte at hverve kunder til et forretningskoncept baseret på søgemaskinen Googles annonceprogram Adwords, er på spil igen.

Denne gang har han oprettet Platin Club Online.

På klubbens hjemmeside lover Henrik Bruun alle medlemmerne en stigende indkomst hver måned, hvis de køber et undervisningsmodul.

- Medlemmerne betaler 2.500 kroner for modulet, hvor de lærer, hvordan de tjener penge på at oprette annoncenetværk på nettet, siger Henrik Bruhn.

Ifølge Henrik Bruhn følger der med købet af hvert modul en indkomstgaranti på 1.000 kroner.

Det betyder, at et medlem, som har gennemført seks moduler, er garanteret en indtjening på 6.000 kroner foruden en fast passiv indkomst af arbejdet hver måned.

Bruhn: Ingen falske løfter
Dermed forsøger Henrik Bruhn sig atter en gang med at sælge annoncenetværk-ideen til danskerne. I fjor købte han en række helsides annoncer i forskellige dagblade, hvor han slog på tromme for et kursus til 995 kroner.

Annoncerne lovede, at kurserne ville klæde betalerne på, så de kunne score kassen via annonceprogrammet Adwords til verdens mest brugte søgemaskine Google.

I DR?s forbrugerprogram Kontant blev Adwords-konceptet kritiseret voldsomt, og tidligere kursister mente ikke, at Henrik Bruhn kunne leve op til de gyldne løfter i annoncerne om lettjente penge. Kritikken blev bakket op af en række eksperter i søgemaskinoptimering.

Henrik Bruhn afviser beskyldningerne, og mener, der var tale om en hetz, som ikke havde noget med indholdet i forretningskonceptet at gøre.

Dropper Adwords

Mediestormen har dog fået Henrik Bruhn til at lægge Adwords-konceptet på hylden herhjemme for en tid, selv om det nye koncept ved første øjekast minder en del om det.

- Det her har intet med Adwords at gøre. Det er det stik modsatte. Medlemmerne betaler for at bruge vores program til indholdsstyring på nettet (CMS), og er baseret på Adsense programmet til Google, siger Henrik Bruhn.

Han mener, at indtjeningen på Adwords er langt mere risikofyldt end ved hjælp af Adsense-programmet.

- Med Adwords er der mulighed for den helt store gevinst, men det kan også give bagslag i nogle perioder og koste penge. Adsense derimod giver en mindre, men langt mere stabil indtjening, siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job