Færre kunder giver overskud til Debitel

Mobilselskabet Debitel tabte omkring 50.000 kunder, men øgede alligevel overskuddet til 20 millioner kroner i 2004. Kunderne er specielt forsvundet fra discount-selskabet Smarttalk, og direktøren mener, at discount-segmentet nu er stabiliseret.

Mobilkunder, der kun taler lidt, er man ikke glade for hos teleselskabet Debitel, og det betød, at der i 2004 var et stort kundefrafald i discount-delen Smarttalk.

Til gengæld steg overskuddet hos Debitel til 20 millioner kroner, fordi de tilbageværende kunder taler og SMS'er mere og derfor lægger gode penge hos mobilselskabet.

- Vi har ikke droppet discount, men Debitel er en forretning, og vi bevæger os kun de steder, hvor vi kan tjene penge. Smarttalk har vi fået bragt i økonomisk balance, men det bærer hovedparten af kundenedgangen, siger Per Lyngbak Nielsen, administrerende direktør for Debitel.

I alt faldt kundebasen hos Debitel sidste år med 11 procent til omkring 406.000. Alligevel steg omsætningen fra 930 til 956 millioner kroner i forhold til året før.

Ifølge Per Lyngbak Nielsen er det store salgshit for tiden abonnementet Debitel1øre, hvor SMS'er og minutprisen på opkald til fastnettelefoner kun er en øre.

Debitel Danmark A/S Årsregnskab
Millioner kroner20042003
Omsætning956930
Resultat af primær drift (EBIT)4924
Resultat før skat --
Resultat2110
Egenkapital--
Antal ansatte211223
Til gengæld er der et større mindsteforbrug, og det betyder ifølge ham, at Debitel får netop den slags kunder, som der er en god forretning i.

Af samme grund har teleselskabet netop introduceret et nyt discount-abonnement i Smarttalk, hvor minutprisen i weekenden er 40 øre.

Smarttalk udgjorde tidligere over 20 procent af forretningen i Debitel, men er i dag under 10 procent.

I 2005 forventer Per Lyngbak Nielsen, at den økonomiske fremgang fortsætter, selvom han mener, at discount-markedet nu er mættet.

Ifølge ham er det specielt mærkbart, at folk er mindre villige til at udskifte deres mobiltelefon til en ny, hvilket gør kundeudskiftningen mindre.

- Det gør det sværere at skaffe nye kunder. Men den barske sandhed set fra et teleselskab er, at det er vi basalt set godt tilfreds med, siger Per Lyngbak Nielsen.

Debitel købte i april både teknologi og kunder fra selskabet Goip, der sælger bredbåndstelefoni, og det område skal nu modnes.

- Vi har ingen tvivl om, at der kommer vækst der, men der er en del ting, der skal til, for at du kan tage 20.000 kunder, og det stadig kan fungere på høj kvalitet. Det er der ingen af de nuværende IP-telefoniselskaber, der er i stand til, mener Per Lyngbak Nielsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere