Færre kunder giver overskud til Debitel

Mobilselskabet Debitel tabte omkring 50.000 kunder, men øgede alligevel overskuddet til 20 millioner kroner i 2004. Kunderne er specielt forsvundet fra discount-selskabet Smarttalk, og direktøren mener, at discount-segmentet nu er stabiliseret.

Mobilkunder, der kun taler lidt, er man ikke glade for hos teleselskabet Debitel, og det betød, at der i 2004 var et stort kundefrafald i discount-delen Smarttalk.

Til gengæld steg overskuddet hos Debitel til 20 millioner kroner, fordi de tilbageværende kunder taler og SMS'er mere og derfor lægger gode penge hos mobilselskabet.

- Vi har ikke droppet discount, men Debitel er en forretning, og vi bevæger os kun de steder, hvor vi kan tjene penge. Smarttalk har vi fået bragt i økonomisk balance, men det bærer hovedparten af kundenedgangen, siger Per Lyngbak Nielsen, administrerende direktør for Debitel.

I alt faldt kundebasen hos Debitel sidste år med 11 procent til omkring 406.000. Alligevel steg omsætningen fra 930 til 956 millioner kroner i forhold til året før.

Ifølge Per Lyngbak Nielsen er det store salgshit for tiden abonnementet Debitel1øre, hvor SMS'er og minutprisen på opkald til fastnettelefoner kun er en øre.

Debitel Danmark A/S Årsregnskab
Millioner kroner20042003
Omsætning956930
Resultat af primær drift (EBIT)4924
Resultat før skat --
Resultat2110
Egenkapital--
Antal ansatte211223
Til gengæld er der et større mindsteforbrug, og det betyder ifølge ham, at Debitel får netop den slags kunder, som der er en god forretning i.

Af samme grund har teleselskabet netop introduceret et nyt discount-abonnement i Smarttalk, hvor minutprisen i weekenden er 40 øre.

Smarttalk udgjorde tidligere over 20 procent af forretningen i Debitel, men er i dag under 10 procent.

I 2005 forventer Per Lyngbak Nielsen, at den økonomiske fremgang fortsætter, selvom han mener, at discount-markedet nu er mættet.

Ifølge ham er det specielt mærkbart, at folk er mindre villige til at udskifte deres mobiltelefon til en ny, hvilket gør kundeudskiftningen mindre.

- Det gør det sværere at skaffe nye kunder. Men den barske sandhed set fra et teleselskab er, at det er vi basalt set godt tilfreds med, siger Per Lyngbak Nielsen.

Debitel købte i april både teknologi og kunder fra selskabet Goip, der sælger bredbåndstelefoni, og det område skal nu modnes.

- Vi har ingen tvivl om, at der kommer vækst der, men der er en del ting, der skal til, for at du kan tage 20.000 kunder, og det stadig kan fungere på høj kvalitet. Det er der ingen af de nuværende IP-telefoniselskaber, der er i stand til, mener Per Lyngbak Nielsen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil