Mobilkunder, der kun taler lidt, er man ikke glade for hos teleselskabet Debitel, og det betød, at der i 2004 var et stort kundefrafald i discount-delen Smarttalk.
Til gengæld steg overskuddet hos Debitel til 20 millioner kroner, fordi de tilbageværende kunder taler og SMS'er mere og derfor lægger gode penge hos mobilselskabet.
- Vi har ikke droppet discount, men Debitel er en forretning, og vi bevæger os kun de steder, hvor vi kan tjene penge. Smarttalk har vi fået bragt i økonomisk balance, men det bærer hovedparten af kundenedgangen, siger Per Lyngbak Nielsen, administrerende direktør for Debitel.
I alt faldt kundebasen hos Debitel sidste år med 11 procent til omkring 406.000. Alligevel steg omsætningen fra 930 til 956 millioner kroner i forhold til året før.
Ifølge Per Lyngbak Nielsen er det store salgshit for tiden abonnementet Debitel1øre, hvor SMS'er og minutprisen på opkald til fastnettelefoner kun er en øre.
| Debitel Danmark A/S | Årsregnskab | |
| Millioner kroner | 2004 | 2003 |
| Omsætning | 956 | 930 |
| Resultat af primær drift (EBIT) | 49 | 24 |
| Resultat før skat | - | - |
| Resultat | 21 | 10 |
| Egenkapital | - | - |
| Antal ansatte | 211 | 223 |
Af samme grund har teleselskabet netop introduceret et nyt discount-abonnement i Smarttalk, hvor minutprisen i weekenden er 40 øre.
Smarttalk udgjorde tidligere over 20 procent af forretningen i Debitel, men er i dag under 10 procent.
I 2005 forventer Per Lyngbak Nielsen, at den økonomiske fremgang fortsætter, selvom han mener, at discount-markedet nu er mættet.
Ifølge ham er det specielt mærkbart, at folk er mindre villige til at udskifte deres mobiltelefon til en ny, hvilket gør kundeudskiftningen mindre.
- Det gør det sværere at skaffe nye kunder. Men den barske sandhed set fra et teleselskab er, at det er vi basalt set godt tilfreds med, siger Per Lyngbak Nielsen.
Debitel købte i april både teknologi og kunder fra selskabet Goip, der sælger bredbåndstelefoni, og det område skal nu modnes.
- Vi har ingen tvivl om, at der kommer vækst der, men der er en del ting, der skal til, for at du kan tage 20.000 kunder, og det stadig kan fungere på høj kvalitet. Det er der ingen af de nuværende IP-telefoniselskaber, der er i stand til, mener Per Lyngbak Nielsen.