Meta lancerer ny kraftfuld AI-model sammen med Microsoft – og den bliver gratis

Facebook-ejeren Meta har lanceret en ny AI-sprogmodel i partnerskab med Microsoft.

Artikel top billede

Microsofts topchef, Satya Nadella, præsenterer Llama 2 ved Inspire 2023. (Foto: Microsoft/PR)

Meta og Microsoft lancerer en ny storskalasprogmodel kaldet Llama 2.

Det meddeler de to techgiganter.

Meta kalder den nye sprogmodel ”den næste generation af vores store open source-sprogmodel,” og den vil være gratis til både forskning og kommerciel brug.

”Ved at gøre AI-modeller åbent tilgængelige kan de komme alle til gode," lyder det i Metas meddelelse, der fortsætter:

"Ved at give virksomheder, startups, iværksættere og forskere adgang til værktøjer, der er udviklet i en skala, som ville være udfordrende at bygge selv, og som understøttes af computerkraft, som de ellers ikke ville have adgang til, åbnes der op for en verden af muligheder for at eksperimentere, innovere på spændende måder og i sidste ende drage økonomisk og social fordel af det.”

Meta lancerer Llama 2 i et partnerskab med Microsoft, som den seneste tid har satset hårdt på AI, og annonceringen blev også nævnt på scenen, fa Microsoft-topchef Satya Nadellas holdt sin åbningstale ved Microsoft Inspire 2023.

Llama 2 vil blive integreret med Microsofts Azure og Windows.

Derudover er Llama tilgængelig via Amazon Web Services (AWS), Hugging Face og andre udbydere.

Llama 2 er ifølge Meta trænet med 40 procent flere data end forgængeren Llama 1 og har dobbelt så stor ”indholdslængde” som forgængeren. Llama 2 er baseret 2000 milliarder 'tokens'.

Læs mere her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil