Zoom har ændret sine vilkår: Vil bruge kundedata til at træne AI-modeller

Zooms nye opdaterede servicevilkår gør, at brugernes adfærd og data kan bruges til at træne AI- og machine learning-modeller. Læs om vilkårene og reaktionerne fra Zoom.

Artikel top billede

(Foto: Gabriel Tan/Unsplash)

Zoom har ændret sine servicevilkår.

Det betyder, at Zoom fremover ændrer vilkårene for brug af brugerdata, og sikrer techgiganten eksklusive rettigheder til "Service Generated Data" (SGD), så de blandt andet kan bruges til at træne AI- og ML-modeller.

I afsnit 10.2 af de nye vilkår skriver Zoom:

"Du giver dit samtykke til Zooms adgang, brug, indsamling, oprettelse, ændring, distribution, behandling, deling, vedligeholdelse og lagring af tjenestegenererede data til ethvert formål, i det omfang og på den måde, det er tilladt i henhold til gældende lov."

"Herunder med henblik på produktet og serviceudvikling, marketing, analyse, kvalitetssikring, maskinlæring eller kunstig intelligens (herunder med henblik på træning og tuning af algoritmer og modeller), træning, test, forbedring af tjenesterne, softwaren eller Zooms andre produkter, tjenester og software, eller enhver kombination heraf, og som ellers angivet i denne aftale."

Zoom argumenterer for, at denne datahåndtering er nødvendig for at levere tjenester til brugeren.

I Afsnit 10.4 skal brugere acceptere at give Zoom:
"En evig, verdensomspændende, ikke-eksklusiv, royaltyfri, underlicenserbar og overdragelig licens."

Derudover accepterer brugeren – og hold nu fast – at give Zoom alle andre rettigheder, der er nødvendige for at omfordele, offentliggøre, importere, få adgang til, bruge, gemme, overføre, gennemgå, afsløre, bevare, udtrække, ændre, reproducere, dele, vise, kopiere, distribuere, oversætte, transskribere, skabe afledte værker og behandle kundeindhold og udføre alle handlinger med hensyn til kundeindholdet.

Dette er blandt andet med henblik på evnen til at levere ydelser, men også med henblik på, at Zoom gerne vil bruge data til produktudvikling, marketing, analyse, træning af AI og meget mere.

Ingen lyd, video eller chat uden samtykke

Det nye vilkår har skabt røre blandt GDPR-professionelle og internationale medier, hvilket har fået selskabet til at sende udtalelser samt en nyt blogindlæg om emnet. Derudover har selskabet også ændret i teksten i vilkårene med følgende:

"På trods af ovenstående vil Zoom ikke bruge lyd-, video- eller chatkundeindhold til at træne vores kunstig-intelligens-modeller uden dit samtykke."

Efter modvind i medierne, da disse nye vilkår blev opdaget udsendte Zoom en meddelelse:

"Zoom-kunder beslutter, om de vil aktivere generative AI-funktioner, og separat om de vil dele kundeindhold med Zoom med henblik på produktforbedring. Vi har opdateret vores servicevilkår for yderligere at bekræfte, at vi ikke vil bruge lyd-, video- eller chatkundeindhold til at træne vores AI-modeller uden dit samtykke," lyder det fra Zoom til flere medier – heriblandt Computing.

I selskabets blogindlæg understreger Smita Hashim, produktchef hos Zoom, endnu engang, at der ikke er tale om video, chat og lyd til træning af AI uden brugernes samtykke.

Hun understreger også, at Zoom ikke vil bruge kundedata som uddannelsesjournaler eller beskyttede helbredsoplysninger, til at træne kunstig intelligens-modeller uden brugernes samtykke.

Anden data, som servicegenereret data skabt af kunder, opfatter Zoom det dog som deres ejendom for at kunne ændre sine produkter.

"Vi ønskede at være transparente omkring, at vi opfatter dette som vores data, så vi kan bruge servicegenererede data til at gøre brugeroplevelsen bedre for alle på vores platform," skriver produktchefen og fortsætter:

"For eksempel er det nyttigt generelt at vide, hvilket tidspunkt på dagen i en bestemt region vi har stor brug, så vi bedre kan afbalancere belastninger i vores datacentre og give bedre videokvalitet til alle vores brugere."

Derudover skriver hun, at kontoejere Zoom-kontoejere og -administratorer kontrollerer, om disse AI-funktioner skal aktiveres for deres konti. Dertil får brugere en besked om, når Zooms generative AI-tjenester er i brug.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S