Meta på vej med betalte versioner af Instagram og Facebook til EU-borgere: Kommer til at koste 100 kroner om måneden

Det kan komme til at koste næsten 100 kroner om måneden at bruge Instagram og Facebook – medmindre du accepterer personlige reklamer.

Artikel top billede

(Foto: Anthony Quintano.)

Meta arbejder lige nu på en ny strategi, der betyder, at brugere EU snart skal betale op mod 13 euro – lige under 100 kroner – om måneden for at få adgang til reklamefri versioner af Instagram og Facebook.

Og hvis ikke man vil betale, skal man acceptere personaliserede annoncer for de gratis versioner. Det skriver Wall Street Journal, der har talt med kilder, der er bekendt med planen.

Ifølge planen vil Meta opkræve omkring 10 euro om måneden for en Facebook- eller Instagram-konto på en computer og omkring seks euro for hver ekstra konto.

På mobile enheder vil prisen for en enkelt konto stige til cirka 13 euro - lige under 100 kroner - fordi Meta vil indregne provisioner fra Apples og Googles app-butikker.

Metas planer om at indføre betalte versioner sker blandt andet, efter Metas annoncemodel blev kendt ulovlig af EU i starten af året, fordi selskabet automatisk indhentede samtykke til at give brugerne personlige reklamer, når de loggede ind på de sociale medier.

Med til kendelsen fulgte en historisk høj bøde på 390 millioner euro – svarende til 2,9 milliarder kroner - for brud på GDPR.

De betalte versioner vil betyde, at brugerne ikke vil modtage reklamer på hverken Instagram eller Facebook, og på den måde fastholder Meta en indtjeningskilde uden at benytte sin annoncemodel og dermed kontrol fra EU’s myndigheder.

Ifølge Wall Street Journal har Meta fortaldt EU’s myndigheder, at de vil udrulle den reklamefri plan, som de kalder subscription no ads (SNA), i EU inden for de kommende måneder.

En talsmand for Meta siger til Wall Street Journal, at selskabet tror på "gratis tjenester, som understøttes af personlige annoncer", men at de undersøger "muligheder for at sikre, at vi overholder de nye lovkrav."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil