Meta overvejer at sætte Instagram og Facebook bag betalingsmur i EU for at omgå myndigheder

Som et modsvar til EU's regulativer mod at begrænse Metas annoncemodel, overvejer selskabet at sætte visse dele af Instagram og Facebook bag betalingsmur som en månedlig abonnementsordning.

Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Meta overvejer at lancere betalte versioner af Facebook og Instagram til samtlige brugere i EU.

Det sker blandt andet på baggrund af, at Metas annoncemodel blev kendt ulovlig af EU i starten af året, fordi selskabet automatisk indhentede samtykke til at give brugerne personlige reklamer, når de loggede ind på de sociale medier.

Med til afgørelsen fulgte en historisk høj bøde på 390 millioner euro – svarende til 2,9 milliarder kroner - for brud på GDPR.

De betalte versioner vil betyde, at brugerne ikke vil modtage reklamer på hverken Instagram eller Facebook og på den måde, fastholder Meta en indtjeningskilde uden af benytte sin annoncemodel og dermed kontrol fra EU’s myndigheder.

Det skriver The New York Times på baggrund af udtalelser fra tre talspersoner tæt på Meta, der dog taler på betingelse af anonymitet, fordi planerne er fortrolige.

Det fremgår også, at Meta vil fortsætte med at tilbyde gratis versioner af Facebook og Instagram med annoncer i EU.

Det er uklart, hvor meget de betalte versioner af apps vil koste, eller hvornår Meta vil rulle dem ud.

No such thing as a free lunch

I næsten 20 år har Metas sociale medier været gratis for selskabets 3,88 milliarder brugere, der hver måned bruger selskabets tjenester.

Men ‘no such thing as a free lunch’, som det kendte udtryk siger, og selv om Metas tjenester er gratis, betaler brugerne med sin data, der bruges til at sælge reklamer til virksomheder, der kan målrette sine produkter til en nøjagtig målgruppe.

Hvis Meta indfører betaling på tjenesterne vil det være et af de mest håndgribelige eksempler til dato på, hvordan virksomheder er nødt til at gentænke sin forretning for at overholde EU’s databeskyttelsesregler og andre regulativer.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S