Amazon har tjent syv milliarder kroner på hemmelig pris-algoritme

En hemmelig algoritme har været en god forretning for Amazon, som har tjent omkring syv milliarder kroner ekstra som følge af funktionen.

Artikel top billede

(Foto: Yender Gonzalez/Unsplash)

Amazon har skabt en ekstra indtjening på omkring syv milliarder kroner via en hemmelig algoritme, som kontrollerede prisfastsættelsen.

Det skriver Financial Times på baggrund af en retssag, som amerikanske antirust myndigheder har anlagt mod Amazon grundet angivelig udnyttelse af markedsposition.

Algoritmen kaldes "Project Nessie" internt hos Amazon, og formålet er angiveligt at øge priserne på Amazons platform og på tværs af markedet.

Ifølge myndighederne fungerer algoritmen ved at identificere de produkter, som andre onlinebutikker ville forsøge at prismatche Amazon på. Her ville algoritmen automatisk hæve priserne på disse varer og lade dem forblive høje, når andre webshops fulgte med.

Den amerikanske myndighed Federal Trade Commission (FTC) anklager også Amazon for at deaktivere algoritmen på strategiske tidspunkter for at undgå, at algoritmen skulle blive opdaget.

"Amazon har slået Project Nessie fra i perioder med øget ekstern kontrol og derefter tændt igen, når selskabet tror, ​​at ingen holder øje," skriver FTC i anklagen.

Da inflationen steg og forbruget faldt sidste år, bad Doug Herrington, CEO for de verdensomspændende Amazon Stores, angiveligt for tændt for ”vores gamle ven Nessie,” lyder det i anklagen fra FTC.

Tim Doyle, Amazon-talsmand siger til Financial Times, at FTC’s anklager "groft fejlkarakteriserer" Project Nessie-værktøjet. Algortimen har ifølge ham til formål at forhindre, at priserne blev "så lave, at de var uholdbare". Ifølge ham, blev algoritmen også skrottet for flere år siden.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S