Dårligt nyt for annoncører: Google begynder lige straks at blokere tracking-cookies i Chrome

Annoncører får svært ved at følge med i kundernes adfærd i Chrome, for Google begynder lige efter nytår at blokere for tracking-cookies i den populære browser.

Artikel top billede

(Foto: Rubaitul Azad/Unsplash)

Det er ikke en specielt populær julegave, som Google har lagt under træet til de mange annoncører og andre, som bruger tredjeparts-cookies til at identificere individuelle brugere og holde øje med deres færden på nettet.

Den fjerde januar 2024 begynder Google simpelthen at blokere for tredjeparts-cookies i Chrome. I første omgang er det en procent af Chromebrugerne globalt, som vil få den nye feature kaldet Tracking Protection. Det skriver Reuters.

Google planlægger helt at fjerne muligheden for at bruge tredjeparts-cookies i Chrome i løbet af 2024.

De britiske konkurrencemyndigheder kaldet CMA kan dog skubbe til den plan, for CMA er bekymret for, at Googles forbud mod tredjeparts-cookies vil være skidt for konkurrencen på annoncemarkedet, og for at det vil give Googles egen enorme annonce-forretning en uhensigtsmæssig fordel.

EU har også et øje på Googles cookie-planer i samme anledning.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S