Nvidia klar med ringere processor - skal omgå amerikansk forbud mod salg til Kina

USA har indført eksportregler for, hvor kraftige chips, der må sendes til Kina, så Nvidia har udgivet en ny og nedgraderet GPU, som kan sælges i landet.

Artikel top billede

(Foto: unsplash)

Nvidia vil fortsat gerne sælge til Kina, men Biden-administrationen har pålagt restriktioner for hvor stærke processorer, der må sælges fra USA til Kina uden særlige tilladelser.

Dette skabte problemer for eksport af Nvidias RTX 4090 GPU.

Derfor har chipgiganten nu udviklet en mindre kraftfuld version til det kinesiske marked, som ikke bryder de amerikanske regler – nemlig RTX 4090D.

Denne version leverer 10,94 procent dårligere performance end standardudgaven af RTX 4090.

Det skriver Winbuzzer.

Den originale RTX 4090 overskred grænsen på 4.800 TPP (total processing performance) med en TPP på 5.285, hvilket udløste særlige licenskrav for salg i Kina.

Men med RTX 4090D er dette problem løst.

D’eren er ringere på de fleste parametre fra CUDA-kerner og tensorkernetallet, men den beholder dog maksimale clock-hastigheder på op til 2,52 GHz, samt de originale 24 GB GDDR6x-hukommelse og en 384-bit memory bus.

Nvidia hævder, at ydelsesreduktionen er minimal, særligt når det kommer til 4K-gaming, skriver mediet. 4090D slår da også flere andre af Nvidias GPU'er på visse områder, som det kan ses nedenfor:

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil