Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Microsoft mistede en topchef i fyringsrunde: Nu er erstatningen fundet / Konsulenthuset Epico-IT finder nyt medlem af direktionen / Arla bruger særlig AI-skribent / Professor: Hver anden danske SMV er for ringe til at digitalisere data

Morgen-briefing: Microsoft mistede en topchef i fyringsrunde: Nu er erstatningen fundet / Konsulenthuset Epico-IT finder nyt medlem af direktionen / Arla bruger særlig AI-skribent / Professor: Hver anden danske SMV er for ringe til at digitalisere data

Velkommen til onsdagens morgenbriefing, der i dag er bragt af Kristoffer Ingemand.

I dag kan du læse om nye topfolk hos Microsoft og Epico-IT, Arla der benytter en særlig AI-bot og en professor, der mener, at danske SMV’er er bagud på digitalisering af data.

God læselyst!

Microsoft mistede en topchef i fyringsrunde: Nu er erstatningen fundet

I sidste uge annoncerede Microsoft en fyringsrunde, hvor 1.900 ansatte i selskabets spilafdelinger blev afskediget. Samtidig annoncerede selskabet, at Blizzard-præsident Mike Ybarra besluttet at forlade virksomheden.

Nu er hans erstatning fundet.

Johanna Faries overtager pladsen 5. februar.

Det skriver Blizzard i en meddelelse.

"Jeg vil gerne takke Matt for introduktionen, bringe noget yderligere klarhed over dagens meddelelse og dele mere om, hvordan jeg ser vores fremtid sammen hos Blizzard. Jeg forstår, at det er meget at tage til sig. Nyheden om min udnævnelse kan uden tvivl give anledning til en række reaktioner, spørgsmål, ja endda bekymringer," lyder det far Faries i meddelelsen.

Hun har tidligere været chef for Call of Duty-franchisen.

Konsulenthuset Epico-IT finder nyt medlem af direktionen

Lars Siewertsen er pr. januar 2024 tiltrådt som CSO i Epico-IT, hvor han her indtræder i den danske direktion.

Det skriver Epico-IT i en meddelelse.

Han kommer fra en stilling som account director og partner hos konsulenthuset People-IT, og før da var han 17 år hos Atea.

"Jeg glæder mig meget til at blive en del af en virksomhedskultur, hvor der er virkelig højt til loftet, drøn på udviklingen forude og samtidig også plads til at tænke nyt - for det er mit speciale."

"Kulturen emmer af salg i alle afdelinger, og derfor er det spændende at træde ind og bidrage til netop dette sammenspil mellem salg og afdelingerne i EPICO, så virksomheden i større grad får endnu mere synergi mellem indsatserne. Derudover vil det være et fokus for mig at få endnu flere serviceydelser og koncepter på bordet til fordel for kunderne," lyder det fra Lars Siewertsen i pressemeddelelsen.

Professor: Hver anden danske SMV er for ringe til at digitalisere data

Halvdelen af danske SMV’er halter efter, når det kommer til digitalisering af deres finansielle data.

Det er vurderingen fra Thomas Plenborg, der er professor ved institut for regnskab hos CBS, i en pressemeddelelse.

"Uden digitalisering af data er det umuligt at lave den nødvendige segmentering af virksomhedens lønsomhed fordelt på kundetyper, markeder og produkter. En nylig dansk undersøgelse dokumenterer, at for få prioriterer og udfører den proces."

"Dem, der gør det, har en højere lønsomhed. Det indikerer, at med en korrekt anvendelse af data efter disse er blevet registreret og digitaliseret, skabes der markant bedre forudsætninger for at tjene gode penge. Samtidig styrkes forudsætningerne for investeringer og det udbytte, som kan tages ud af forretningen," udtaler Plensborg i meddelelsen.

Arla bruger særlig AI-skribent

Arla i Sverige har sammen med Knowit Experience udviklet en AI-bot, der skriver artikler baseret på Arlas arkiv med 3.000 opskrifter. Robotten skal hjælpe Arla Sverige med SEO og at få mere liv i selskabets opskrifter.

Det skriver Markedsføring.dk.

”Vi bruger den til at lave nyt indhold og reagere hurtigt på nye trends. Og for besøgende skal det give dem relevant indhold, der også lokker dem til at se flere opskrifter, så de forlænger deres besøg på vores website. Samtidig er målet også, at det skal øge trafikken, fordi vi rammer bedre på Google. Hvis man søger på de bedste pizza-opskrifter, skal det for eksempel være sådan, at vi rammer i den søgning,” siger Camilla Abild Laursen Digital Development Manager hos Arla til mediet.