Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Efter kritik næsten halverer Meta pris på reklamefrit-abonnement

Kritik fra både privacy-aktivister og konkurrencemyndigheder får Meta til at sænke prisen drastisk på sit reklamefri-abonnement.

Hvis du ønsker adgang til Facebook og Instagram uden, du er produktet, så kommer det til at koste 6 euro - svarende til 45 kroner - om måneden.

Det skriver nyhedsmediet Reuters.

I november introducerede selskabet bag de to sociale medier, Meta, en abonnementsordning, som man kan købe tilkøbe for at undgå reklamer. Dengang lød prisen på 9,99 euro - svarende til 76 kroner, men i et forsøg på at imødegå kritik fra flere kanter sænker Meta prisen.

"Det er i absolut den lavest priskategori, som et fornuftigt menneske bør betale for services af denne kvalitet. Og jeg synes, at det er et seriøst tilbud," lød det fra Metas advokat Tim Lamb ifølge mediet.

Meta indfører denne løsning for at imødegå kravene fra EU's Digital Services Act, der er en lovpakke, hvis formål er at regulere de største techgiganter. Det betyder blandt andet, at virksomheder ikke kan høste dine data uden accept.

Techgiganterne kan risikere bøder på op mod ti procent af omsætningen, hvis de ikke overholder Digital Services Act.

Privacy-aktivister har kritiseret abonnementsmodellen, fordi løsningen betyder, at man som forbruger nu skal betale sig for at opretholde en grad af privacy.

Det vil stadig være muligt at bruge platformene gratis, men så afgiver man accept til ens data videresælges til tredjepartere.