Microsoft forcerer anti-spoofing på Hotmail

Fra november vil Microsofts tjenester Hotmail og MSN stemple e-mails som potentiel spam, hvis de ikke indeholder et mærke til at identificere afsenderen. Tiltaget er et forsøg fra Microsoft på at vinde udbredelse for selskabets egen Sender ID-teknologi til bekæmpelse af spam og spoofing.

Microsoft forsøger nu at vinde udbredelse for selskabets antispam-teknologi ved fra november at stemple alle e-mails på tjenesterne Hotmail og MSN som spam, hvis ikke afsenderen benytter teknologien Sender ID. Det skriver Cnet.

Sender ID er en specifikation, der bruger DNS-systemet til at kontrollere om en e-mail virkeligt kommer fra det internetdomæne, den påstår.

Formålet er at begrænse mængden af uopfordrede reklame-mails fra falske adresser, også kaldet spoofing. Kritikere mener dog, at Sender ID ikke er en accepteret standard og har mange begrænsninger.

- Vi tror, at Microsoft forsøger at tvinge industrien til at adoptere en ufærdig og ikke-accepteret standard, siger Dave Rand fra sikkerhedsfirmaet Trend Micro til Cnet.

En af kritikernes anker er, at Sender ID ikke understøtter e-mails, der sendes automatisk videre, også kaldet forwarding.

Microsofts indførelse af Sender ID på Hotmail og MSN sætter pres på internetudbydere og firmaer for at identificere deres servere med såkaldte SPF-data, Sender Policy Framework.

Ifølge Microsoft gøres det i dag af omkring en million domæner, og det er langt fra de mere end 70 millioner domæner, der ved slutningen af sidste år var registreret i hele verden.

Fordi store udbydere som AOL understøtter Sender ID, er det dog 30 procent af alle e-mails, der i dag indeholder Sender ID-information ifølge firmaet Messagelabs.

Som teknologi har Sender ID først og fremmest skarp konkurrence fra Yahoos antispam-teknologi Domainkeys, som for nylig blev fusioneret med Ciscos tilsvarende teknologi.

Den fusionerede teknologi har fået navnet Domainkeys Identified Mail (DKIM) og bygger på kryptering, hvor en persons offentlige nøgle kan bruges til at bekræfte afsenderens identitet.

Teknologien bruges i dag først og fremmest på Yahoos egen mail-tjeneste.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere