Størstedelen af alle AI-projekter ender i vasken: Det skyldes disse tre ting, siger IBM’s Thomas Kovsted

Interview: Det er dyrt, tidskrævende og unødvendigt, når der investeres i AI-projekter, som aldrig føres ud i livet. Derfor bør selskaberne altid have styr på tre grundlæggende ting, før de starter AI-projektet op, siger IBM’s danske CEO, Thomas Kovsted.

Artikel top billede

(Foto: IBM Danmark)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Disse tre ting skal du have styr på, før du sætter et AI-projekt i søen
  • IBM har reduceret 85 procents af sit backoffice-personale i HR med 85 procent
  • Betyder AI-automation fyringer?
825
4:15 min
I løbet af de seneste to år er der blevet investeret billioner af kroner i kunstig intelligens, og sjældent er en teknologi blevet udviklet, undersøgt og implementeret så hurtigt som AI.

Alle taler om det, alle kaster penge efter det, og alle er bange for, at hvis de ikke gør noget lige nu og her, så kører AI-toget forbi dem og efterlader deres forretning på perronen.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse