Danske medier går efter OpenAI: Betal eller bliv sagsøgt

AI-giganten OpenAI anklages for at lænse indhold fra danske medier til træning af AI-modeller uden at betale for det.

Artikel top billede

(Foto: Zac Wolff/Unsplash)

Den danske medie-branche danner fælles front mod AI-virksomheden OpenAI, som blandt andet står bag tjenesten ChatGPT.

”Vi vil have en godtgørelse for vores arbejde, som er blevet anvendt til at træne deres model,” lyder det fra Karen Rønde, direktør for medierettighedsorganisationen DPCMO (Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation), som repræsenterer 99 af landets medie-organisationer.

Imødekommes kravet ikke, er organisationen indstillet på at sagsøge AI-giganten, skriver tech-mediet Wired.

OpenAI har tidligere på året indgået data-aftaler med store europæiske mediehuse såsom tyske Axel Springer, franske Le Monde og spanske Prisa.

Efter et møde med OpenAI repræsentanter tidligere på året er det dog Karen Røndes indtryk, at den danske sprogområde ikke er nogen høj prioritet.

”Det blev gjort tydeligt, at fokus lå i den tyske, franske og spanske aftale samt naturligvis amerikanske aftaler,” siger hun og fortsætter: ”Der er så mange indholdsudbydere i andre regioner og de efterlades uden noget som helst.

For DPCMO er tid en afgørende faktor og man håber på at få en aftale i hus med både OpenAI og Google inden udgangen af næste år. Organisationen er i dialog med OpenAI’s juridiske repræsentant i Holland og afventer svar.

Hverken OpenAI eller Google har ønsket at kommentere sagen overfor mediet.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job