Microsoft lancerer 10.000 kroners BI

Microsoft planlægger at slå bunden ud af markedet for BI-løsninger til Navision-kunder med en Business Intelligence-løsning, der koster mindre end 10.000 kroner. Flere påpeger, at løsningen ikke er en "rigtig" BI-løsning.

Fremover bliver det muligt for Navision 4.0-kunder at integrere Business Intelligence i deres Navision-løsninger for mindre end 10.000 kroner.

De 10.000 kroner omfatter ifølge Microsoft et komplet datawarehouse og analyseværktøjer, og prisen gælder for alle Navision-brugere i virksomheden.

Ikke komplet dw

- At kalde det løsningen indeholder for et komplet datawarehouse er en sandhed med modifikationer, siger Michael Borges, administrerende direktør i BI-konsulenthuset Platon.

Han påpeger, at kun for små virksomheder, der baserer hele it-infrastrukturen på Navision, er der tale om et komplet datawarehouse.

- Alle de større virksomheder kan man slet ikke levere et standard datawahouse til, fordi det kræver integration af data fra samtlige virksomhedens forskellige systemer. Lidt frækt sagt kan man kalde Microsofts annoncering for en informationssilo placeret oven på Navision, og det vil da bekomme mange små virksomheder godt, siger Michael Borges.

Skal håndtere forandring

BI-leverandøren Hyperion siger, at initiativet ganske givet er glædeligt for mange mindre Navision-kunder, men at der ikke er tale om en "rigtig Business Intelligence-løsning."

- Virkeligheden for mange virksomheder er, at man har forskellige systemer i forskellige dele af virksomheden. Hvilket rapport- og analyseværktøj skal disse virksomheder anvende, spørger Johan Salenstedt, administrerende direktør, Hyperion Solutions Nordic.

Han siger videre, at det virksomhederne efterspørger er, at BI-løsningen understøtter mange forskellige systemer, og at den kan håndtere forandring.

- Hvordan løser Microsoft den problemstilling, spørger Johan Salenstedt.

To udgaver

Produktet fra Microsoft Business Analytics (BA) til Navision kommer i to udgaver, hvor den billigste version, Basic, dækker værktøjer til at lave kuber og flerdimensionelle analyser med. Kunderne kan analysere deres data med Excel eller et tredjeparts værktøj.

Den større version af Business Analytics til 60.000 kroner hedder Advanced og omfatter et mere avanceret analyseværktøj, der blandt andet gør det muligt at dele analyser med andre via webservere og browsere.

Analysehuset IDC mener grundlæggende, at Microsofts annoncering er gammel BI-vin om end på ny Navision-flaske.

- Men der er ingen tvivl om, at den lave pris vil give de andre leverandører af Business Intelligence til mindre virksomheder problemer, siger Per Andersen, administrerende direktør, IDC.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S