Klædt af: Metas katastrofale kamp mod ny bog

Tidligere Facebook-direktør anklager ledelsen for at have tvivlsom moral – men Metas indsats for at bekæmpe hendes bog med PR og juridisk kung-fu har blot gjort den til en endnu større succes.

Artikel top billede

Enhver kommunikationskonsulent ved, at den mest effektive måde at gøre en træls historie endnu større er ved at miskreditere budbringeren og – med næb, kløer og i fuld offentlighed kæmpe mod, at historien overhovedet bliver fortalt.

Men dén grundregel har nogen vist glemt at fortælle cheflaget hos Facebook-ejeren Meta.

Den helt nye og meget Meta-kritiske bog ”Careless People” udkom 11. marts og er skrevet af en forhenværende public affairs-direktør i selskabet, Sarah Wynn-Williams.

Som en spidserne i Metas globale public affairs-team havde Wynn-Williams – der blandt andet har en fortid som advokat, diplomat for New Zealand samt ansat hos FN – i årevis adgang til alt fra Zuckerberg i privatflyet til Sheryl Sandberg på hotelværelset.

I bogen tegner hun helt overordnet et billede af en virksomhedskultur, der er præget af en lidt for afslappet tilgang til moral.

Her er det på sin plads at nævne, at vi i sagens natur umuligt kan vide, i hvilket omfang hendes beretninger står til troende. Navnlig fordi mange af beretningerne er hentet fra lukkede rum. Men én ting er sikkert: Hun lægger ikke fingrene imellem.

Sarah Wynn-Williams beretter for eksempel dels om noget, der mest af alt minder om seksuel chikane mod underordnede.

Hun beskylder også Facebooks ledelse for både at tage let på både sandheden og på konsekvenserne af deres egne handlinger (heraf titlen ”Careless People”, der henviser til de skødesløse hovedpersoner i F. Scott Fitzgeralds klassiker The Great Gatsby).

Forfatteren beskylder desuden ledelsen om alt fra manipulation af offentlige narrativer til tvivlsom håndtering af misinformation og eftergivenhed overfor det kinesiske styre.

Her kunne Meta have valgt at ignorere ”Careless People” og håbe, at den af sig selv forsvandt i den syndflod af mere eller mindre interessant business-bøger, der udkommer hvert år.

I stedet valgte virksomheden en lidt anden og knap så succesfuld strategi.

Først forsøgte Meta at bremse bogen ved hjælp af spidsfindigheder i amerikansk lovgivning kombineret med henvisning til den fortrolighedsaftale, forfatteren havde underskrevet ved sin ansættelse – og dét juridiske slagsmål er langtfra overstået.

Dernæst brugte selskabet en del energi på at miskreditere hende i offentligheden – bl.a. ved inden bogens udgivelse at tage direkte fat i førende amerikanske medier for at advare mod bogen.

Hvilket kun fik endnu flere medier, journalister og læsere til at interessere sig for, hvad det mon kunne være for historier, Sarah Wynn-Williams havde at fortælle, der var spændende?

Foruden bogens påstande om Metas/Facebooks ageren på verdensscenen krydrer forfatteren også med en række mere kuriøse beretninger.

Som for eksempel at medarbejdere lader Mark Zuckerberg vinde i brætspillet Settlers, for ellers bliver chefen sur og beskylder dem for at snyde.

Eller om, hvordan en af Sheryl Sandbergs personlige standardfortællinger i en periode var om engang, hvor hun i allersidste øjeblik mirakuløst undgik en flykatastrofe ved at skifte afgang (mens Sandberg i virkeligheden slet ikke havde haft billet til det ulykkesramte fly).

Igen: Vi kan ikke vide præcis, hvad der er op og ned i samtlige anekdoter eller store og små beretninger og påstande.

Men det er ikke desto mindre tankevækkende, at Meta i årevis har markedsført sig selv som ytringsfrihedens fremmeste forkæmper – samtidig med at man i bestræbelserne på at lukke ned for ”Careless People” er gået ret hårdt til stålet.

Det er også svært at overse ironien i, at Meta med den ene hånd for nylig har annonceret, at man dropper store dele af sin egen fact-checking-indsats under dække af ønsket om “fri debat” – hvilket blandt andet har vækket begejstring hos præsident Trump og hans MAGA-tropper.

Men at Meta på den anden side udviser en betydelig nidkærhed i indsatsen for at stoppe en bog om selskabet, fordi man mener at den bringer oplysninger til torvs, der ikke er korrekte eller som det ikke er muligt at verificere i tilstrækkelig grad.

Én ting er dog hævet over enhver tvivl: Meta har med deres reaktion mod bogen opnået det stik modsatte af, hvad de ønskede:

”Careless People” er blevet en bestseller, Sarah Wynn-Williams fremstår i offentligheden som retfærdighedens rytter – og Zuckerberg & Co. står tilbage med et nyt sæt ridser i lakken.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car