Frygter Elon Musks vrede: Selskaber føler sig tvunget til at lægge penge hos X

Store selskaber tør ikke boykotte X efter, at Elon Musk har fået stor politisk magt. Til gengæld forsøger de at købe så lidt som muligt.

Artikel top billede

(Foto: U.S. AIR FORCE ACADEMY)

Er der noget, som de store amerikanske selskaber frygter i dag, så er det at komme i Elon Musks søgelys.

Den kontroversielle rigmand har under Trump fået politisk magt og indflydelse i et hidtil uset omfang, og han er samtidig kendt for at være særdeles handlekraftig - også når det gælder kontroversielle og radikale beslutninger.

For virksomhederne gælder det derfor om at holde sig uden for hans søgelys - for det kan nærmest kun få negativ indflydelse for dem.

Ifølge Financial Times indkøber mange af de store virksomheder derfor i dag annonce-plads på X, som Elon Musk købte for nogle år siden, alene for at undgå, at Elon Musk kan mistænke dem for at boykotte ham - og dermed få lyst til at skade dem.

De store virksomheder sørger imidlertid for at købe lige præcis så lidt annonce-plads på X, at de kan undgå, at de kommer i søgelyset hos Musk, skriver avisen.

Ifølge avisen føler marketing-ansvarlige sig over en bred kam pressede til at bruge en del af deres annonce-budget på X - ikke mindst efter, at de har set, at Musk har iværksat kampagner mod de selskaber, der rent faktisk har boykottet X.

Selskabet sagsøgte eksempelvis media-bureauet Global Alliance med beskyldning om ‘ulovlig boykot.’

“De køber for de beløb, som er nok til, at man holder sig ude af ‘the naughty list’,” siger marketing-specialisten Lou Paskalis til Financial Times.

Ifølge ham frygter virksomhederne eksempelvis, at en kommentar i pressen fra Musk kan få deres aktiekurser til at dykke.

X’s annonce-omsætning dykkede markant i perioden efter Elon Musks opkøb i 2022.

Det har siden været en af Elon Musks klare målsætninger, at annonce-omsætningen skal løftes til samme niveau, som før han købte selskabet.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly