Frygter Elon Musks vrede: Selskaber føler sig tvunget til at lægge penge hos X

Store selskaber tør ikke boykotte X efter, at Elon Musk har fået stor politisk magt. Til gengæld forsøger de at købe så lidt som muligt.

Artikel top billede

(Foto: U.S. AIR FORCE ACADEMY)

Er der noget, som de store amerikanske selskaber frygter i dag, så er det at komme i Elon Musks søgelys.

Den kontroversielle rigmand har under Trump fået politisk magt og indflydelse i et hidtil uset omfang, og han er samtidig kendt for at være særdeles handlekraftig - også når det gælder kontroversielle og radikale beslutninger.

For virksomhederne gælder det derfor om at holde sig uden for hans søgelys - for det kan nærmest kun få negativ indflydelse for dem.

Ifølge Financial Times indkøber mange af de store virksomheder derfor i dag annonce-plads på X, som Elon Musk købte for nogle år siden, alene for at undgå, at Elon Musk kan mistænke dem for at boykotte ham - og dermed få lyst til at skade dem.

De store virksomheder sørger imidlertid for at købe lige præcis så lidt annonce-plads på X, at de kan undgå, at de kommer i søgelyset hos Musk, skriver avisen.

Ifølge avisen føler marketing-ansvarlige sig over en bred kam pressede til at bruge en del af deres annonce-budget på X - ikke mindst efter, at de har set, at Musk har iværksat kampagner mod de selskaber, der rent faktisk har boykottet X.

Selskabet sagsøgte eksempelvis media-bureauet Global Alliance med beskyldning om ‘ulovlig boykot.’

“De køber for de beløb, som er nok til, at man holder sig ude af ‘the naughty list’,” siger marketing-specialisten Lou Paskalis til Financial Times.

Ifølge ham frygter virksomhederne eksempelvis, at en kommentar i pressen fra Musk kan få deres aktiekurser til at dykke.

X’s annonce-omsætning dykkede markant i perioden efter Elon Musks opkøb i 2022.

Det har siden været en af Elon Musks klare målsætninger, at annonce-omsætningen skal løftes til samme niveau, som før han købte selskabet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job