EU har lanceret en ny digital strategi med ambitionen om at skabe større teknologisk uafhængighed og mindske afhængigheden af amerikanske tech-giganter som Amazon, Google og Microsoft.
Det fremgår af den netop offentliggjorte "International Digital Strategy", som torsdag blev præsenteret af EU-Kommissionen.
Ifølge Henna Virkkunen, næstformand i Kommissionen med ansvar for teknologisk suverænitet, sikkerhed og demokrati, står Europa midt i en digital revolution i en geopolitisk virkelighed, der er mere udfordrende end nogensinde før.
“Vi gennemlever en gennemgribende digital revolution, der omformer økonomier og samfund over hele verden. Dette sker i et geopolitisk landskab, der er mere udfordrende end nogensinde før,” sagde hun til gårsdagens pressemeddelelse.
EU's nye digitale strategi er blandt andet et forsøg på at mindske afhængigheden af amerikanske cloud-udbydere.
Særligt efter at Donald Trump er blevet genindsat i den amerikanske præsidentstol, er frygten for, at amerikanske it-leverandører kan tvinges til at lukke deres services som del af et politisk våben mod EU taget til.
EU’s nye digitale strategi skal markere et opgør med den nuværende situation, hvor en stor del af Europas data håndteres af amerikanske selskaber.
Strategiens tre søjler
Den nye digitale strategi hviler på tre hovedpunkter:
• For at udvide internationale partnerskaber ved at uddybe eksisterende digitale partnerskaber og dialoger, etablere nye og fremme samarbejde gennem et nyt digitalt partnerskabsnetværk, vil EU styrke sin teknologiske konkurrenceevne og sikkerhed samt sine partneres.
• At implementere et EU-teknologitilbud ved at kombinere investeringer fra den private og offentlige sektor i EU for at støtte partnerlandenes digitale omstilling, herunder komponenter som AI-fabrikker, investeringer i sikker og pålidelig konnektivitet, digital offentlig infrastruktur, cybersikkerhed og mere.
• At styrke den globale digitale forvaltning ved at fremme en regelbaseret global digital orden i overensstemmelse med EU's grundlæggende værdier.
Strategien nævner blandt andet kunstig intelligens, halvlederproduktion, kvanteteknologi, digital identitet, online platforme og telekommunikation (5G/6G) som centrale indsatsområder.
Slår op med USA
EU er udmærket klar over, at de ikke kan fuldføre strategien uden at samarbejde med andre lande uden for unionen.
Kommissionen understreger ønsket om samarbejde med “ligesindede partnere” og fremhæver lande som Japan, Korea, Singapore og Canada som de centrale aktører i EU's kommende digitale partnerskaber. USA og Kina bliver ikke nævnt som disse.
”Når det kommer til USA, har USA selvfølgelig længe været vores vigtigste strategiske partner inden for sikkerhed og økonomi, og vi ved, at amerikanske teknologivirksomheder naturligvis spiller en meget vigtig rolle i vores økonomi og i vores samfund i Den Europæiske Union,” sagde Henna Virkkunen.
”I denne strategi ønsker vi at samarbejde med ligesindede partnere over hele verden, og i øjeblikket har vi digitale partnerskaber med Japan, Korea, Singapore og Canada, og vi arbejder meget tæt sammen med dem i disse sektorer,” uddybede hun.
Henna Virkkunen tilføjede, at Europa har indgået samarbejde med USA og Indien gennem handels- og teknologiråd.
Kritiseres for at mangle substans
Trods de store ambitioner kritiseres strategien for at være upræcis og mere vision end konkret handlingsplan.
Teknologirådgiveren Bert Hubert udtalte til The Register, at strategien viser “at EU ikke har noget mere substantielt at sige lige nu”.
”Strategien synes ikke at sige noget, og de offentliggør det på et tidspunkt, hvor det ville være meget velkomment, hvis de faktisk sagde noget konkret.”
Ikke desto mindre fastholder EU-Kommissionen, at strategien er et vigtigt skridt mod at placere Europa som en stærkere digital aktør globalt.
Strategien blev lanceret i kølvandet på et EU-topmøde i april, hvor medlemslandene opfordrede til en styrkelse af EU’s rolle i globale digitale anliggender.
En offentlig høring er også blevet igangsat for at inddrage relevante aktører fra erhvervsliv og det offentlige for at klargøre, hvor og hvordan strategien skal implementeres.