Bevidst udnyttelse af lidt forældet teknologi har nu fået priserne på især bærbare computere ned under 5.000 kroners-grænsen og det har nærmest fået salget til at eksplodere.
I første halvår 2004 blev der i alt solgt 352.800 pc?er, mens der i samme periode i år blev solgt 473.900 pc'er. Det er ikke mindst salget af bærbare, der er vokset voldsomt. I første halvår 2004 købte danskerne 142.500 bærbare computere, mens det tilsvarende tal for samme periode i år er 226.000.
? Der sker altid noget i markedet, når nogle prisgrænser rykkes. For nogle måneder siden røg prisen på en bærbar ned under 6.000 kroners-grænsen, og nu er den brudt gennem 5.000 kroners-grænsen, siger senioranalytiker i IDC Nordic Anders Elbak.
Han peger på, at når det er muligt at sælge så billige computere, skyldes det, at modellerne er meget skrabede og ofte anvender lidt forældede chipset.
? Det er ikke de nyeste chipset, man ser i disse maskiner, ligesom de ofte anvender indlejret grafik og er konfigureret med en begrænset hukommelse, der kan gøre det svært at afvikle selv helt gængse programmer, siger han.
Skærper konkurrencen
I Danmark bliver der produceret bærbare pc?er af blandt andre Zepto Computers, og Anders Elbak peger på, at netop lokale producenter kan få det svært i en meget prisfokuseret konkurrence.
? Når der er vækst, vil det selvfølgelig være godt for alle, men når væksten ophører, og det vil den jo en dag, så kan de danske producenter af bærbare få problemer, når man kan få mærkevare-pc?er til omkring 4.000 kroner, siger han.
I Zepto Computers tager man dog udviklingen med ro. Administrerende direktør Lasse Frost har også noteret en betydelig fremgang i salget af bærbare computere, der ifølge hans oplysninger omsætningsmæssigt ligger 250 procent over sidste års salg.
? Vi holder vores planer og har noteret, at det går rigtig godt. Vi har hele tiden satset på at opbygge vores eget brand og bevidst valgt den helt billige ende fra i vores sortiment, siger han.
Supermarkeder
Han kan dog godt ærgre sig over, at en del af salget i eksempelvis supermarkeder går Zeptos næse forbi.
? Vi har set flere eksempler på, at de computere, man kan købe i fødevarebutikkerne, og som kunderne naturligt tror er billige, viser sig at være dyrere end de maskiner, vi kan sælge, når det kommer til en reel prissammenligning, siger Zepto-direktøren.
Han peger desuden på, at Zepto er i stand til at lade prisfald på eksempelvis processorer slå igennem med øjeblikkelig virkning.
? Vores fordel er, at vi producerer vores computere i Danmark. Derfor kan vi lade det slå igennem med det samme, når Intel sænker priserne. Vi er ikke afhængige af at have et lager et sted i Asien, siger Lasse Frost.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld