Et venligt rygstød: Sådan får du folk til at træffe det "rigtige" valg

Med bestselleren "Nudge" viser Richard Thaler og Cass Sunstein, hvordan man med venlige puf i den rigtige retning kan ændre menneskers adfærd.

Artikel top billede

Hvorfor glemmer vi at spare op til pension?

Hvorfor vælger vi igen og igen den usunde frokost, selv når vi har besluttet at leve sundt?

Hvorfor virker det, når et skilt på hotellet konstaterer, at ”de fleste andre gæster genbruger deres håndklæde”?

Fordi vi er mennesker. Og fordi vores beslutninger oftere styres af vaner, overspringshandlinger og mentale genveje snarere end af kølig logik og rationelle overvejelser om, hvad der er bedst for os selv og for samfundet i bred forstand.

Det er udgangspunktet for ”Nudge”, en moderne fagbogsklassiker inden for adfærdsdesign og adfærdsøkonomi.

Bogen er skrevet af økonomen Richard H. Thaler, der i 2017 modtog Nobelprisen i økonomi, og juristen Cass Sunstein. Den har siden førsteudgaven i 2008 ændret, hvordan vi tænker samfund, politik og design.

Forfatternes centrale pointe er enkel: Mennesker har brug for et venligt skub i den rigtige retning – et ”nudge” – når vi træffer valg. Ikke tvang, ikke forbud, men små ændringer i, hvordan valget bliver præsenteret.

Et rygstød

Thaler og Sunstein kalder det for libertarian paternalism. En slags rygstød, der leder modtageren til at træffe den ”rette” beslutning, men uden at tage deres frihed.

Det kan være alt fra at gøre den valgfri pensionsopsparing til standardindstilling fremfor tilvalg til at placere æbler i øjenhøjde i kantinen. Metoden virker så godt, at regeringer verden over har oprettet såkaldte "nudge units", der bruger metoden i alt fra skatteopkrævning til energibesparelser.

Den britiske premierminister David Cameron var fan, og Barack Obama ansatte Sunstein i Det Hvide Hus.

Bogen er fuld af eksempler, modeller og overraskende pointer – og lægger sig i spændingsfeltet mellem psykologi, økonomi og politik.

Den har fået (berettiget) kritik for at være en kende for teknokratisk og for at undervurdere strukturelle problemer, men har samtidig haft enorm gennemslagskraft og påvirker den dag i dag både virksomheder, myndigheder og teknologidesignere.

I dette korte oplæg forklarer Richard H. Thaler selv en række af kerneprincipperne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job