Med lanceringen af nye, rivaliserende korttjenester fra både Google og Microsoft er virtuelle kort og satellitfotos for alvor kommet i mediernes søgelys.
Det sker samtidig med, at det danske ingeniørfirma Cowi har indkøbt et af Danmarks vel nok dyreste digitale kameraer, som fremover skal bruges til at tage billeder af Danmark fra luften.
- Vi har købt et digitalkamera, som koster 7,5 millioner kroner, og det optager nogle helt fantastiske billeder, også i stereo-optagelser. Det gør, at vi kan sammensætte et billede af Danmark, der er målfast, siger Poul Nørgård fra Cowi.
Han er afdelingschef for kortlægning i Skandinavien og fortæller, at kameraet samtidig øger nøjagtigheden af billederne, så de store byer i Danmark nu fotograferes med fem til otte centimers opløsning i farver.
Gamle kort
Til sammenligning er de bedste billeder på Googles og Microsofts tjenester ifølge ham med en nøjagtighed på 0,6 meter i sort-hvid og 2,4 meter i farver.
Billedet er et lille udsnit af et langt større billede og viser Århus Midtby. Det er optaget i 1.300 meters højde den 13. maj 2005. Hver pixel er 9,3 cm. Foto: Cowi |
Kampsax - der blev købt af Cowi i 2002 - har taget billeder af Danmark fra luften siden 1968.
Firmaet arbejder samtidig med at udvikle it-systemer, der gør billederne let tilgængelige på samme måde som Google Earth. Systemet benyttes blandt andet af boligkæden Home i forbindelse med boligsalg.
Cowi har også været involveret i "3D med Nordjyllands Amt", der viser regionen fra luften.
Klar til samarbejde
Poul Nørgård finder det derfor spændende, at to giganter som Microsoft og Google er trådt ind på markedet, og han melder sig også klar til et samarbejde.
I Googles kort-program Google Earth findes eksempelvis kun hovedstadsområdet i en nogenlunde billedkvalitet, hvor man kan se billeder og bygninger, mens det meste af Danmark ellers er ret sløret.
- Vi snakker selvfølgelig med de her parter. Mere kan jeg ikke sige. Men det er spændende med fokus på brugen af denne type information, siger Poul Nørgård.
Der er dog tale om vidt forskellige forretningsmodeller.
Hvor Cowi lever af at sælge billeder direkte til sine kunder, så satser både Microsoft og Google umiddelbart på at skabe tjenester, som kan trække millioner af folk til og fungere som en virtuel telefonbog for virksomheder.
Mange data
Indtil videre er en af barriererne for korttjenester de store mængder data, som billeder af jordklodens overflade kaster af sig.
Med det nye digitalkamera har Cowi eksempelvis måttet tage eksterne harddiske på en terabyte, svarende til 1.000 gigabyte, i brug.
De store datamængder er et større problem for fotosatellitter, som har svært ved at sende dataene til jorden. Her er løsningen ifølge Poul Nørgård, at satellitterne sender data, når de er over Nordpolen.
Netop dataproblemerne gør, at satellitterne kun fotograferer visse områder i høj kvalitet.
Relevante links