Cowi fotograferer Danmark digitalt fra luften

Et nyt digitalt kamera til 7,5 millioner kroner gør ingeniørfirmaet Cowi i stand til at tage billeder af Danmark fra luften i langt bedre kvalitet. Firmaet melder sig klar til at sælge data til de nye korttjenester fra Microsoft og Google.

Med lanceringen af nye, rivaliserende korttjenester fra både Google og Microsoft er virtuelle kort og satellitfotos for alvor kommet i mediernes søgelys.

Det sker samtidig med, at det danske ingeniørfirma Cowi har indkøbt et af Danmarks vel nok dyreste digitale kameraer, som fremover skal bruges til at tage billeder af Danmark fra luften.

- Vi har købt et digitalkamera, som koster 7,5 millioner kroner, og det optager nogle helt fantastiske billeder, også i stereo-optagelser. Det gør, at vi kan sammensætte et billede af Danmark, der er målfast, siger Poul Nørgård fra Cowi.

Han er afdelingschef for kortlægning i Skandinavien og fortæller, at kameraet samtidig øger nøjagtigheden af billederne, så de store byer i Danmark nu fotograferes med fem til otte centimers opløsning i farver.

Gamle kort

Til sammenligning er de bedste billeder på Googles og Microsofts tjenester ifølge ham med en nøjagtighed på 0,6 meter i sort-hvid og 2,4 meter i farver.

Billedet er et lille udsnit af et langt større billede og viser Århus Midtby. Det er optaget i 1.300 meters højde den 13. maj 2005. Hver pixel er 9,3 cm. Foto: Cowi
Netop kvaliteten og alderen af billederne har været omdiskuteret med lanceringen af de nye korttjenester. Blandt andet har Microsoft måttet forklare, hvorfor Apples hovedkvarter kun er en bar mark.

Kampsax - der blev købt af Cowi i 2002 - har taget billeder af Danmark fra luften siden 1968.

Firmaet arbejder samtidig med at udvikle it-systemer, der gør billederne let tilgængelige på samme måde som Google Earth. Systemet benyttes blandt andet af boligkæden Home i forbindelse med boligsalg.

Cowi har også været involveret i "3D med Nordjyllands Amt", der viser regionen fra luften.

Klar til samarbejde

Poul Nørgård finder det derfor spændende, at to giganter som Microsoft og Google er trådt ind på markedet, og han melder sig også klar til et samarbejde.

I Googles kort-program Google Earth findes eksempelvis kun hovedstadsområdet i en nogenlunde billedkvalitet, hvor man kan se billeder og bygninger, mens det meste af Danmark ellers er ret sløret.

- Vi snakker selvfølgelig med de her parter. Mere kan jeg ikke sige. Men det er spændende med fokus på brugen af denne type information, siger Poul Nørgård.

Der er dog tale om vidt forskellige forretningsmodeller.

Hvor Cowi lever af at sælge billeder direkte til sine kunder, så satser både Microsoft og Google umiddelbart på at skabe tjenester, som kan trække millioner af folk til og fungere som en virtuel telefonbog for virksomheder.

Mange data

Indtil videre er en af barriererne for korttjenester de store mængder data, som billeder af jordklodens overflade kaster af sig.

Med det nye digitalkamera har Cowi eksempelvis måttet tage eksterne harddiske på en terabyte, svarende til 1.000 gigabyte, i brug.

De store datamængder er et større problem for fotosatellitter, som har svært ved at sende dataene til jorden. Her er løsningen ifølge Poul Nørgård, at satellitterne sender data, når de er over Nordpolen.

Netop dataproblemerne gør, at satellitterne kun fotograferer visse områder i høj kvalitet.

Relevante links

3D med Nordjyllands Amt

Google Earth

MSN Virtual Earth

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S