To år føles nærmest som en menneskealder, når vi taler AI.
Derfor giver det god mening, at den danske it-professor Jan Damsgaard fra CBS har følt behov for at skrive en ny version af sin anmelderroste bog ”AI – mellem fornuft og følelse” fra 2023.
Hvor den første udgave af bogen introducerede teknologien og dens potentialer, bygger den anden og markant udvidede udgave i langt højere grad på erfaringer, konkrete cases og en strategisk analyse af, hvordan AI er i fuld gang med at forme fremtidens arbejdsmarked og brancher.
Det handler altså i høj grad om at rykke AI fra visioner og eksperimenter til daglig drift.
Et af bogens nye centrale kapitler skitserer fire mulige udviklingsspor for AI’s indflydelse.
Det spænder helt fra de centraliserede teknologigiganter, der dominerer markedet i dag, til decentraliserede løsninger, hvor mindre aktører og startups vinder frem.
Scenarierne krydser to akser: ændringer i kompetencebehov og graden af markedskoncentration.
I bogen bruger Jan Damsgaard modellen på fire brancher: jura, det kommunale område, medicinalbranchen og medier med et klart formål: At give ledere værktøjer til at stille det strategiske spørgsmål ”hvad nu hvis?” og forberede sig på flere mulige fremtider.
Bogen er blandt andet bygget på 42 case-studier, heraf mange nye, danske eksempler på, hvordan AI bliver brugt i dagligdagen.
Hos Topdanmark svarer AI-agenten TopGPT for eksempel på kundernes forsikringsspørgsmål på otte sekunder med en højere korrekthed end menneskelige medarbejdere. Samtidig bruges løsningen som intern vidensbank.
Haldor Topsøe har udviklet en intern GPT-model med fuld gennemsigtighed i datakilder og klare etiske retningslinjer, så medarbejderne kan stole på svarene.
Og hos Royal Unibrew er fem navngivne, virtuelle AI-kolleger – for eksempel Kondi Kai, Miller og Prometheus – blevet en naturlig del af arbejdsdagen.
De har specialiserede roller og evne til selv at tage ordet, når de har relevant input.
Jan Damsgaard kobler cases og scenarier med en appel til topledere og bestyrelser om at tage aktivt ansvar for AI-strategien.
Han sætter også udviklingen ind i en aktuel geopolitisk ramme, hvor kampen om AI-markedet står mellem både lande, tech-giganter, nye startups og potentielle europæiske løsninger, og hvor den offentlige sektor står foran sin egen AI-revolution.
Anden version af ”AI – mellem fornuft og følelse” er i lighed med den første skrevet i samarbejde med journalist Susanne Sayers.
Bogen er i øvrigt netop udkommet på engelsk, hvor den hedder ”AI – Between Sense and Sensibility”.