Udgifterne til sammenlægningerne af it-systemer ved kommunalreformen vil formentlig blive dobbelt så store som forventet.
Regeringens oprindelige planer for strukturreformen arbejder med it-udgifter til de indledende it-konverteringer på en milliard kroner, men det koster nærmere to milliarder kroner, skriver kommunernes it-magasin, KIT.
Magasinet har talt med en række eksperter, der sidder tæt på de kommunale it-beslutningstagere, som har ansvaret for sammenlægningen af kommunernes it-systemer.
IBM's ekspert på området, Søren Duus Østergaard, vurderer, at sammenlægningerne koster op mod to milliarder kroner, altså cirka en milliard kroner mere end regeringens forventninger.
To milliarder er billigt
Blandt de øvrige kilder til artiklen er KMD, NNIT og CSC samt analysevirksomheden IDC og IT-Brancheforeningen, der alle understreger, at det er svært at give en præcis beregning af udgifterne.
Leverandører som KMD og IBM siger begge, at det på trods af de forventede økonomiske overskridelser er billigt at få lagt landets kommuner sammen datamæssigt for to milliarder kroner.
Administrerende direktør Lars Monrad-Gylling, KMD, henviser blandt andet til, at det svarer nogenlunde til omkostningerne ved at lægge Danske Bank sammen med BG Bank/Real Danmark.
Kompliceret it-projekt
Leverandørerne er enige om, at kommunalreformen er Danmarks mest komplicerede it-projekt nogensinde.
Af samme grund mener senioranalytiker Karsten Fogh Ho Lanng fra analysefirmaet IDC, at der ikke bliver taget unødige chancer i kommunerne ved den indledende datakonvertering.
- Nu handler det om at få styr på konverteringen af data mellem de nye kommuner, så driften er sikkert i luften 1. januar 2007. Først når det sker, vil der komme fokus på minimering af omkostninger og serviceforbedringer. Derfor er det også forventeligt, at udgifterne til denne strukturreform vil koste noget ekstra, siger han til KIT.