Salesforce-topchef: Vi har erstattet 4.000 ansatte med AI

Marc Benioff har skåret halvdelen af kundeserviceafdelingen væk med hjælp fra AI. “Jeg har ikke brug for så mange hoveder,” siger Salesforce-topchefen.

Artikel top billede

CEO og medstifter af Salesforce, Marc Benioff, i 2024 til selskabets årlige Dreamforce-konference. (Foto: © 2024 by Jakub Mosur Photography / Maurice Ramirez)

Salesforce har i år sagt farvel til 4.000 medarbejdere i kundeservice.

Ikke på grund af økonomisk krise eller nedgang i markedet, men fordi selskabets AI-agenter ganske enkelt har overtaget deres arbejde.

Det fortæller topchef og medstifter af Salesforce, Marc Benioff, i podcasten The Logan Bartlett Show, hvor han uden omsvøb forklarer, hvordan kunstig intelligens har gjort en stor del af kundeservice-medarbejderne overflødige.

“Jeg har reduceret fra 9.000 hoveder til omkring 5.000, fordi jeg ikke har brug for så mange hoveder længere,” siger Marc Benioff, der tilføjer, at størstedelen af medarbejderne nu er blevet placeret i Salesforces salgsafdeling.

Ifølge Salesforce-topchefen håndterer AI i dag halvdelen af alle selskabets henvendelser til kundeservice, som tidligere blev klaret af mennesker.

Den anden halvdel løses stadig manuelt, men det er en balance, der rykker sig hurtigt. Teknologien, fortæller han, er i stand til at nedbryde komplekse opgaver i mindre dele og selvstændigt gennemføre dem.

“Disse store sprogmodeller kan gøre mange ting, men de kan ikke gøre alt.”

“Det er ligesom selvkørende biler. Pludselig kører det selv, men når den ikke ved, hvad der sker, giver den rattet tilbage til dig,” siger Marc Benioff i podcasten.

Selskabet har omkring 76.000 ansatte globalt.

Aktiekursen rasler ned

Udtalelsen kommer knap et år efter, at Salesforce med stor fanfare lancerede Agentforce – en autonom AI-agent, som Marc Benioff dengang kaldte “det største gennembrud, vi nogensinde har haft.”

Lanceringen kom på et tidspunkt, hvor Salesforce længe havde været under pres, og aktiekursen, der historisk set havde været støt stigende, var begyndt at stå stille – og endda tage store fald i perioder.

Flere eksperter – herunder venturefonden Andreessen Horowitz – satte i 2024 spørgsmålstegn ved, om Salesforce overhovedet kan bevare sin førerposition i en CRM-branche, der er under voldsom forandring.

Det var netop dét billede, Marc Benioff forsøgte at modarbejde ved sidste års Dreamforce-konference i San Francisco, som han kaldte “det vigtigste Dreamforce nogensinde,” hvor Agentforce blev lanceret som Salesforces modtræk til blandt andre Microsofts Copilot og OpenAI’s ChatGPT.

Det lader dog i øjeblikket ikke til, at aktieinvestorerne er overbeviste. Salesforce-aktien er faldet med næsten 25 procent i 2025.

Læs Computerworlds reportage fra lanceringen af Agentforce her:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S