Artikel top billede

(Foto: Solen Feyissa/Unsplash)

Google får milliardbøde for reklamer i Gmail: 74 millioner mailbrugere berørt

Hvis ikke Google retter ind indenfor seks måneder, tildeles selskabet dagsbøder på 100.000 euro.

Googles største guldmine er og bliver annoncer, og år efter år skovler techgiganten milliarder af kroner ind på reklamer.

Derfor gør Google også alt for at optimere sin annoncemaskine og forsøger at reklamere på stort set alle selskabets platforme – inklusive den udbredte e-mailtjeneste Gmail.

Men den går ikke. I hvert fald ikke ifølge den franske datatilsynsmyndighed CNIL.

CNIL har netop tildelt Google en rekordstor bøde på 325 millioner euro – svarende til cirka 2,4 milliarder kroner – for at vise reklamer mellem Gmail-brugeres private mails samt for at placere reklamecookies ved oprettelse af Google-konti uden at indhente gyldigt samtykke.

Ifølge fransk lovgivning udgør det direkte markedsføring via e-mail, hvilket kræver udtrykkeligt samtykke fra brugerne.

Det franske datatilsyn kritiserer desuden, at brugerne ikke blev tydeligt informeret om, at målrettede annonceringscookies var en forudsætning for at oprette en Google-konto – og at det samtidig var nemmere at acceptere end at afvise disse cookies.

Ifølge CNIL vedrører overtrædelserne hele 74 millioner brugerkonti, hvoraf 53 millioner personer ulovligt blev eksponeret for annoncer direkte i deres Gmail-indbakker.

Pålægges dagbøder

Afgørelsen kommer i kølvandet på en klage fra Max Schrems’ NGO NOYB (None Of Your Business) og dækker over en længerevarende EU-undersøgelse af Googles håndtering af brugerdata og annoncer i perioden 2022–2023.

CNIL lægger desuden vægt på, at Google tidligere er blevet sanktioneret for lignende forhold i både 2020 og 2021 – og at selskabet ifølge tilsynet har udvist grov forsømmelighed.

Som konsekvens pålægges Google ikke blot bøden på 325 millioner euro, men også en forpligtelse til at ændre sine praksisser inden for seks måneder. Overholder Google ikke kravene, vil der blive udstedt dagbøder på 100.000 euro.

Selvom Google i oktober 2023 justerede sin cookiemodel og tilføjede en afvis-knap, vurderer CNIL, at de grundlæggende problemer stadig ikke er løst.