Kunstig intelligens giver panderynker på ledelsesgange hos tech-selskaberne, der frygter at tabe konkurrenceevne, hvis ikke de konstant effektiviserer og investerer i nye teknologier og talent.
En ny analyse fra det britiske konsulenthus Source Global Research viser, at 60 procent af virksomheder i teknologisektoren forventer at investere i større organisatoriske omstruktureringer inden for de næste 18 måneder.
Samtidig svarer 54 procent, at de ser på ændringer i deres driftsmodel, mens 60 procent har opkøb som en del af strategien. Det skriver The Register, der har set analysen.
Ifølge undersøgelsen sker ændringerne som følge af markante teknologiske fremskridt – ikke mindst på AI-området – som tvinger virksomhederne til at stille grundlæggende spørgsmål ved deres eksisterende setup.
‘De værste kriser og usikkerheder er bag os’
Hvor AI driver omstruktureringer og digital transformation, peger analysen på, at der lige nu også er øget opkøbsaktivitet, hvilket i høj grad er et svar på en voksende mangel på teknologisk talent.
Store virksomheder køber med andre ord de små som en genvej til kompetencer.
"Det er umuligt at undgå AI's indflydelse. Kun få organisationer – hvis overhovedet nogen – har ikke en plan for implementering af AI, som regel med hjælp fra eksterne konsulenter," fremgår det af rapporten.
Undersøgelsen viser desuden, at det globale marked for rådgivning i TMT-sektoren (teknologi, medier og telekommunikation) er vokset med syv procent i 2024 og nu har en værdi på 8,25 milliarder kroner. Det sker efter et fladt år i 2023 med blot to procents vækst.
"Selvom væksten ikke matcher niveauet fra 2022, er de værste kriser og usikkerheder bag os. Den økonomiske forsigtighed bliver gradvist afløst af mere ambitiøse investeringsplaner," siger Tony Maroulis, principal consultant hos Source Global Research.
Selvom det umiddelbart kan lyde som om, AI-flodbølgen giver mere arbejde til konsulenter, er teknologien også med til at udvande brancen i sådan en grad, at det kan påvirke timelønnen for den lukrative branche.
Tusindvis af fyringer og omstruktureringer
I tech-verdenen har det seneste år allerede budt på store ændringer. Et opsigtsvækkende eksempel er Salesforce, som har reduceret antallet af supportmedarbejdere fra 9.000 til 5.000 ved at erstatte en stor del af supportfunktionen med interne AI-agenter.
"Jeg har skåret ned fra 9.000 til omkring 5.000, fordi jeg ganske enkelt har brug for færre hænder," udtalte topchef Marc Benioff for nylig.
Salesforce oplyser, at den interne AI-platform Agentforce har reduceret antallet af supportcases markant, og at man derfor ikke længere har behov for at genbesætte stillinger i supportfunktionen.
I stedet er hundredvis af medarbejdere blevet omplaceret til områder som salg, kundeoplevelser og professionelle tjenester.
Salesforce er ikke alene, og en lang række af de andre store techgiganter på den amerikanske vestkyst er på samme måde ved at høste effektiviseringsgevinster gennem brug af AI.
Således fyrede Microsoft i juli 15.000 medarbejdere, mens Amazons topchef Andy Jassy har advaret de ansatte om, at selskabet i fremtiden vil kunne udføre den samme arbejdsmængde med færre folk.
Også Elon Musks xAI, der står bag chatbotten Grok, fyrede fredag aften i sidste uge en tredjedel af sine medarbejdere som led i en plan om at udskifte it-generalister med specialister med dybe AI-kompetencer.