Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

35-årige økonom bliver ny IT-chef i Fynske Bank / Danskerne handler online som aldrig før / Huawei udfordrer Nvidia med ambitiøs AI-chip

35-årige økonom bliver ny IT-chef i Fynske Bank. Danskerne handler online som aldrig før. Zoom lancerer AI-avatarer til online-møder. Temu fordobler sit salg i Storbritannien. Huawei vil udfordre Nvidia med ambitiøs AI-chip

Godmorgen og velkommen til ugens sidste omgang morgenbriefing.

Denne fredag morgen er det igen Thomas Møgelbjerg, der har fornøjelsen af at være Computerworlds morgenvagt, hvor vi i dag starter lokalt, inden vi bevæger os længere og længere ud i det globale nyhedsbillede.

Tak, fordi du læser med og god weekend, når du når dertil.

35-årige økonom bliver ny IT-chef i Fynske Bank

Fynske Bank har udnævnt 35-årige Frederikke Frehr som ny IT-chef fra 1. oktober.

Hun skal stå i spidsen for bankens fortsatte digitale udvikling og sikre, at ny teknologi frigiver mere tid til personlig kundeservice.

Det mærkværdige ved den nye it-chef er, at hun ikke har en klassisk it-baggrund. Frederikke Frehr har en ph.d. i økonomi fra Syddansk Universitet og valgte efter 10 år i forskningsverdenen at skifte spor til den finansielle sektor.

Selv kalder hun sig ikke IT-ekspert, men lægger vægt på faglighed, ordentlighed og fællesskab i sin tilgang til ledelse, siger Frederikke Frehr i en pressemeddelelse fra Fynske Bank.

IT-chefjobbet er hendes første lederrolle, og hun ser frem til at kombinere sin økonomiske dataforståelse med stærk faglig sparring fra bankens IT-specialister.

Danskerne handler online som aldrig før

Danskernes onlineforbrug nåede nye højder i første halvår af 2025.

Ifølge Dansk Erhvervs nyeste E-handelsanalyse brugte danskerne 96,6 milliarder kroner på nettet, hvilket er det højeste beløb målt i analysens historie.

Hver femte dansker handler online mindst én gang om ugen, og både frekvens og forventninger peger opad: 16 procent forventer at handle endnu mere det næste år.

Det mest populære er fortsat tøj, sko og accessories, men danskerne køber stort set alt online – og helst via mobilen. Over halvdelen af alle køb sker fra en smartphone, og mere end 40 procent betales med mobilapp.

Udvalg og bekvemmelighed er stadig de primære grunde til at handle online, mens prisens betydning er faldet lidt i forhold til tidligere år.

Læs mere om Dansk Erhvervs E-handelsanalyse her.

Zoom lancerer AI-avatarer til online-møder

Snart behøver du ikke sætte håret eller tørre søvnen ud af øjnene, når du holder onlinemøder.

Zoom annoncerer nu, at brugere fra december kan deltage i møder via en fotorealistisk AI-avatar, der spejler deres tale og bevægelser i realtid.

Alt, det kræver, er at uploade eller tage et billede i appen. Avataren kan derefter styles med professionelt tøj og bruges som digital stand-in under møder. Målet er, at brugerne altid fremstår “mødeklar”, også når de ikke er det.

For at undgå misbrug indfører Zoom kameraautentificering og tydelige markeringer, der viser, når en avatar er i brug.

Samtidig introducerer Zoom realtidsoversættelse, så deltagere kan høre hinanden på forskellige sprog. Funktionaliteten understøtter blandt andet engelsk, tysk, kinesisk og spansk men endnu ikke dansk.

Temu fordobler sit salg i Storbritannien

I 2024 fordoblede den kinesiske e-handelsgigant Temu UK sin omsætning til 63,3 millioner dollar – op fra 32 millioner året før – mens overskuddet før skat steg fra 2 til 3,9 millioner dollar.

Selvom Temu ikke oplyser omsætningstal for Danmark, giver tallene et indblik i, hvordan selskabet med sine ultrabillige produkter og aggressive marketing vinder frem blandt europæiske forbrugere.

Selskabet, der opererer under navnet Whaleco UK, genererer sine indtægter via “service fees” til tilknyttede selskaber, hvilket er samme model som Amazon og Google benytter. Det skriver The Guardian.

Men Temus forretningsmodel står dog over for udfordringer. Storbritannien og EU overvejer at afskaffe regler, der i dag giver selskaber som Temu og Shein mulighed for at sende små pakker uden told og moms. Det kan føre til prisstigninger og svække deres konkurrencekraft i Europa.

Udviklingen sker samtidig med stigende kritik af produktsikkerhed og gennemsigtighed hos lavprisselskaber fra Kina.

Huawei vil udfordre Nvidia med ambitiøs AI-chip

Huawei har på sin årlige Connect-konference præsenteret en flerårig plan for egne AI-acceleratorer og sat kurs mod at gøre Kina uafhængig af amerikanske chips.

Den kinesiske techgigant afslørede en roadmap, der strækker sig frem til 2028 og starter med lanceringen af Ascend 950PR i starten af 2026.

Timingen er ikke tilfældig. Onsdag forbød Kina lokale selskaber at købe amerikanske AI-chips, og Huaweis position som indenlandsk alternativ er nu central.

Selvom Huaweis ydeevne ikke altid matcher Nvidia og AMD, er selskabet klar til at konkurrere globalt med lavere priser og aggressiv ekspansion, særligt i udviklingslande, hvor prisen vejer tungt, og alternativet er endnu dyrere amerikansk hardware.




White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis