Facebook og Instagram vil snart bruge din private AI-chat til at bringe dig annoncer og indhold

Hvis du skriver med chatbotten Meta AI, vil det snart blive grundlag for, hvilke annoncer, opslag og videoer, du får vist.

Artikel top billede

(Foto: Bastian Riccardi /Pexels)

Nu har brugerne af Metas platforme som Instagram, Facebook, Threads og WhatsApp haft lidt tid til at vænne sig til at bruge selskabets AI-tjenester, og nu mener selskabet, at det er tid til at lukrere på det.

Meta vil nemlig begynde at vise brugerne annoncer på baggrund af deres samtaler med Metas AI-værktøjer som chatbotten Meta AI, der er at finde i Messenger-appen eller under flere opslag på Facebook.

"Vi begynder at personalisere indhold og annonceanbefalinger på vores platforme baseret på folks interaktioner med vores generative AI-funktioner," skriver Meta i en udmelding.

Brugere vil altså på baggrund af interaktioner med selskabets AI-værktøj få vist annoncer, opslag og reels, som er korte videoer.

Meta begynder at informere brugere om denne opdatering den 7. oktober 2025 via notifikationer i appen og e-mails.

Ændringen træder i kraft den 16. december 2025.

"Dine interaktioner med indhold på Facebook og Instagram har længe formet, hvad der vises i dit feed. Ligesom andre personaliserede tjenester tilpasser vi de annoncer og det indhold, du ser, baseret på din aktivitet, så din oplevelse udvikler sig i takt med dine interesser," skriver Meta og fortsætter:

"Mange forventer, at deres interaktioner gør det, de ser, mere relevant. Snart bliver interaktioner med AI endnu et signal, vi bruger til at forbedre oplevelsen."

Det gælder både for skrevne samtaler med AI-botten, men også stemmechat.

Meta kommer selv med et eksempel:

"Hvis du chatter med Meta AI om vandreture, kan vi lære, at du er interesseret i vandring – ligesom vi ville, hvis du postede en Reel om vandring eller likede en side om emnet. Som resultat kan du begynde at se anbefalinger til vandregrupper, opslag fra venner om stier eller annoncer for vandrestøvler."

Selskabet påpeger undtagelser

Selskabet påpeger, at brugere fortsat kan ændre sine annoncepræferencer til at justere det indhold, de ser.

Selskabet tilføjer, at visse emner ikke vil blive brugt til annoncer.

"Når folk har samtaler med Meta AI om emner som religiøse overbevisninger, seksuel orientering, politiske holdninger, helbred, race eller etnisk oprindelse, filosofiske overbevisninger eller fagforeningsmedlemskab, bruger vi – som altid – ikke disse emner til at vise annoncer," skriver tech-giganten.

Selskabet nævner ikke, hvordan sådanne oplysninger konkret bliver filtreret fra i annoncedataindsamlingen.

Meta bruger oplysninger, herunder interaktioner med Meta AI, på tværs af Meta-produkter fra de konti, du vælger at tilføje til det samme Accounts Center.

Det betyder, at hvis du har tilføjet din WhatsApp-konto til et Accounts Center, vil interaktioner med Meta AI på WhatsApp blive brugt til at personalisere oplevelser på tværs af forskellige Meta-konti.

Men hvis dine konti ikke er forbundet, vil de ikke påvirke hinandens annoncer, meddeler tech-giganten.

"Vi ruller ændringerne ud i de fleste regioner og håber snart at kunne tilbyde disse mere personaliserede oplevelser overalt," skriver Meta.

Selskabet meddeler selv, at Meta AI nu har over en milliard brugere.

Læs Metas udmelding her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S