Facebook og Instagram vil snart bruge din private AI-chat til at bringe dig annoncer og indhold

Hvis du skriver med chatbotten Meta AI, vil det snart blive grundlag for, hvilke annoncer, opslag og videoer, du får vist.

Artikel top billede

(Foto: Bastian Riccardi /Pexels)

Nu har brugerne af Metas platforme som Instagram, Facebook, Threads og WhatsApp haft lidt tid til at vænne sig til at bruge selskabets AI-tjenester, og nu mener selskabet, at det er tid til at lukrere på det.

Meta vil nemlig begynde at vise brugerne annoncer på baggrund af deres samtaler med Metas AI-værktøjer som chatbotten Meta AI, der er at finde i Messenger-appen eller under flere opslag på Facebook.

"Vi begynder at personalisere indhold og annonceanbefalinger på vores platforme baseret på folks interaktioner med vores generative AI-funktioner," skriver Meta i en udmelding.

Brugere vil altså på baggrund af interaktioner med selskabets AI-værktøj få vist annoncer, opslag og reels, som er korte videoer.

Meta begynder at informere brugere om denne opdatering den 7. oktober 2025 via notifikationer i appen og e-mails.

Ændringen træder i kraft den 16. december 2025.

"Dine interaktioner med indhold på Facebook og Instagram har længe formet, hvad der vises i dit feed. Ligesom andre personaliserede tjenester tilpasser vi de annoncer og det indhold, du ser, baseret på din aktivitet, så din oplevelse udvikler sig i takt med dine interesser," skriver Meta og fortsætter:

"Mange forventer, at deres interaktioner gør det, de ser, mere relevant. Snart bliver interaktioner med AI endnu et signal, vi bruger til at forbedre oplevelsen."

Det gælder både for skrevne samtaler med AI-botten, men også stemmechat.

Meta kommer selv med et eksempel:

"Hvis du chatter med Meta AI om vandreture, kan vi lære, at du er interesseret i vandring – ligesom vi ville, hvis du postede en Reel om vandring eller likede en side om emnet. Som resultat kan du begynde at se anbefalinger til vandregrupper, opslag fra venner om stier eller annoncer for vandrestøvler."

Selskabet påpeger undtagelser

Selskabet påpeger, at brugere fortsat kan ændre sine annoncepræferencer til at justere det indhold, de ser.

Selskabet tilføjer, at visse emner ikke vil blive brugt til annoncer.

"Når folk har samtaler med Meta AI om emner som religiøse overbevisninger, seksuel orientering, politiske holdninger, helbred, race eller etnisk oprindelse, filosofiske overbevisninger eller fagforeningsmedlemskab, bruger vi – som altid – ikke disse emner til at vise annoncer," skriver tech-giganten.

Selskabet nævner ikke, hvordan sådanne oplysninger konkret bliver filtreret fra i annoncedataindsamlingen.

Meta bruger oplysninger, herunder interaktioner med Meta AI, på tværs af Meta-produkter fra de konti, du vælger at tilføje til det samme Accounts Center.

Det betyder, at hvis du har tilføjet din WhatsApp-konto til et Accounts Center, vil interaktioner med Meta AI på WhatsApp blive brugt til at personalisere oplevelser på tværs af forskellige Meta-konti.

Men hvis dine konti ikke er forbundet, vil de ikke påvirke hinandens annoncer, meddeler tech-giganten.

"Vi ruller ændringerne ud i de fleste regioner og håber snart at kunne tilbyde disse mere personaliserede oplevelser overalt," skriver Meta.

Selskabet meddeler selv, at Meta AI nu har over en milliard brugere.

Læs Metas udmelding her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    Business Central: AI, Power Apps og branchemoduler

    Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

    It-løsninger | Aarhus C

    Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

    Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Carsten René Christensen, 46 år,  som Al Lead. Han kommer fra en stilling som Co-founder hos Mærkbart ApS. Nyt job

    Carsten René Christensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job