Nu har brugerne af Metas platforme som Instagram, Facebook, Threads og WhatsApp haft lidt tid til at vænne sig til at bruge selskabets AI-tjenester, og nu mener selskabet, at det er tid til at lukrere på det.
Meta vil nemlig begynde at vise brugerne annoncer på baggrund af deres samtaler med Metas AI-værktøjer som chatbotten Meta AI, der er at finde i Messenger-appen eller under flere opslag på Facebook.
"Vi begynder at personalisere indhold og annonceanbefalinger på vores platforme baseret på folks interaktioner med vores generative AI-funktioner," skriver Meta i en udmelding.
Brugere vil altså på baggrund af interaktioner med selskabets AI-værktøj få vist annoncer, opslag og reels, som er korte videoer.
Meta begynder at informere brugere om denne opdatering den 7. oktober 2025 via notifikationer i appen og e-mails.
Ændringen træder i kraft den 16. december 2025.
"Dine interaktioner med indhold på Facebook og Instagram har længe formet, hvad der vises i dit feed. Ligesom andre personaliserede tjenester tilpasser vi de annoncer og det indhold, du ser, baseret på din aktivitet, så din oplevelse udvikler sig i takt med dine interesser," skriver Meta og fortsætter:
"Mange forventer, at deres interaktioner gør det, de ser, mere relevant. Snart bliver interaktioner med AI endnu et signal, vi bruger til at forbedre oplevelsen."
Det gælder både for skrevne samtaler med AI-botten, men også stemmechat.
Meta kommer selv med et eksempel:
"Hvis du chatter med Meta AI om vandreture, kan vi lære, at du er interesseret i vandring – ligesom vi ville, hvis du postede en Reel om vandring eller likede en side om emnet. Som resultat kan du begynde at se anbefalinger til vandregrupper, opslag fra venner om stier eller annoncer for vandrestøvler."
Selskabet påpeger undtagelser
Selskabet påpeger, at brugere fortsat kan ændre sine annoncepræferencer til at justere det indhold, de ser.
Selskabet tilføjer, at visse emner ikke vil blive brugt til annoncer.
"Når folk har samtaler med Meta AI om emner som religiøse overbevisninger, seksuel orientering, politiske holdninger, helbred, race eller etnisk oprindelse, filosofiske overbevisninger eller fagforeningsmedlemskab, bruger vi – som altid – ikke disse emner til at vise annoncer," skriver tech-giganten.
Selskabet nævner ikke, hvordan sådanne oplysninger konkret bliver filtreret fra i annoncedataindsamlingen.
Meta bruger oplysninger, herunder interaktioner med Meta AI, på tværs af Meta-produkter fra de konti, du vælger at tilføje til det samme Accounts Center.
Det betyder, at hvis du har tilføjet din WhatsApp-konto til et Accounts Center, vil interaktioner med Meta AI på WhatsApp blive brugt til at personalisere oplevelser på tværs af forskellige Meta-konti.
Men hvis dine konti ikke er forbundet, vil de ikke påvirke hinandens annoncer, meddeler tech-giganten.
"Vi ruller ændringerne ud i de fleste regioner og håber snart at kunne tilbyde disse mere personaliserede oplevelser overalt," skriver Meta.
Selskabet meddeler selv, at Meta AI nu har over en milliard brugere.
Læs Metas udmelding her.