Google er klar med løsninger specifikt til Microsofts kunder: "Bryd fri af Microsoft 365’s bindinger, sårbarheder og nedbrud"

Google påstår, at mange fejl i Microsoft 365 får kunder til at genoverveje Microsofts løsninger og skifte til konkurrenten. Derfor lancerer Google nu nye løsninger, som er designet specifikt til Microsoft-kunder.

Artikel top billede

(Foto: Jonas Stolle/Unsplash)

To af de største konkurrenter på tech-scenen er Google og Microsoft.

Nu går Google i offensiven mod Microsoft og driller konkurrenten med problemer i Microsoft 365-produktpakken.

"Bryd fri af Microsoft 365’s bindinger, sårbarheder og nedbrud med Google Workspace og partnere."

Sådan skriver Cameron Wallin og Ganesh Chilakapati, der begge er directors for produktstyring i Googles Workspace-division. Og de fortsætter:

"I de seneste år har vi igen og igen hørt fra virksomheder og offentlige organisationer, at Microsoft 365’s hyppige og alvorlige nedbrud – sammen med sikkerhedshændelser i SharePoint og Exchange – får dem til at genoverveje deres teknologiinvesteringer."

De understreger, at it- og forretningsledere skal kunne have tillid til, at deres forretningskritiske værktøjer til e-mail, lagring, videomøder og AI ikke pludselig går offline eller bliver kompromitteret.

Google langer også ud efter Microsofts nye Secure Future Initiative, som er en stor sikkerhedssatsning. Derudover får Microsoft kritik for sine licenspraksisser.

"Selv med Microsofts nylige fokus på “security” udgør de gentagne, platformdækkende sårbarheder (eksempelvis i Entra ID) og mangelfulde interne praksisser (eksempelvis “digital escorts”-systemet for det amerikanske forsvarsministerium) fortsat alvorlige risici for organisationer," skriver Google-cheferne og fortsætter:

”Sammenholdt med virksomhedens restriktive licenspraksis føler mange Microsoft-kunder sig låst fast. At starte på et “rent ark” er afgørende for at skabe et sikkert, pålideligt og fleksibelt fundament for AI-æraen."

Nye Workspace-pakker

Derfor lancerer Google nu to nye Workspace-løsninger, som skal øge konkurrencen med Microsoft 365.

Der er tale om Business Continuity- og Work Transformation Set-pakkerne, som "kan hjælpe organisationer med at minimere virkningen af Microsofts nedbrud og frigøre sig fra Microsofts ældre værktøjer for at transformere måden, deres teams arbejder på," skriver de to Google-chefer.

"Bare fordi Microsoft 365 går ned - og spørgsmålet er hvornår og hvor længe, ikke om - betyder det ikke, at dine teams skal tilbage til papir og kuglepen," skriver de.

Business Continuity-planen er en løsning, hvor Google Workspace kører parallelt med Microsoft 365. Den er altså designet til Microsoft-kunder, som kan skifte til Googles løsninger, når M365 er midlertidigt nede.

Work Transformation Set er derimod rettet mod Microsoft-kunder, der ønsker at skifte helt væk fra M365.

Work Transformation Set tilbyder Google Workspace kombineret med løsninger til identitets- og enhedsstyring. Det inkluderer en pakke med Okta og Omnissa og en anden med JumpCloud.

Google sælger også pakkerne som en beredskabsplan for Microsoft-kunder.

"Organisationer kan også undgå bøder for nedetid og brud på regulatoriske krav som DORA (EU) og OSFI (Canada)," skriver de to Workspace-chefer.

Find Googles udmelding her.

Computerworld har rakt ud til Microsoft, som ikke har nogen kommentarer til Googles udmeldinger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Banedanmark

    Systemudvikler (frontend)

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S