Det kan godt være, at AI ofte spiller en rolle i research og produktion af f.eks. artikler og andre medieprodukter.
Men de fleste har dog en forventning om, at der sidder et ægte menneske bag mikrofonen, når vi hører podcasts eller nyhedsindslag.
Sådan er det ikke i en ny podcast fra NFA, der i sagens natur handler om arbejdsmiljø.
Podcasten har titlen 'Forskning på farten' og består af korte episoder, hvor ny viden fra centrets forskere bliver kondenseret til lyd, der kan høres på vej til mødet eller i kaffepausen.
Det er en fin idé. Men formen vil nok skabe debat. Her er den computergenererede dialog mellem de to ”værter” nemlig skabt via AI-prompts.
Indholdet er dog – understreger NFA – udviklet, redigeret og kvalitetssikret af forskere og kommunikationsfolk.
Formålet er at gøre forskningen mere tilgængelig for arbejdsmiljøprofessionelle, HR-medarbejdere og andre, der har brug for hurtig indsigt i nye resultater uden at skulle læse lange rapporter.
I sin kommunikation samt i starten af hver episode deklarerer NFA helt åbent, at indholdet er produceret ved hjælp af AI.
Fra forskningscentrets side fremhæver man, at man opfatter kunstig intelligens som et værktøj til at bringe forskningsviden hurtigere og mere effektivt ud til offentligheden.
Det er sikkert rigtigt nok.
Dog kan man tvivle på, hvor meget hurtigere og ekstra kosteffektivt det egentlig har været at generere stemmer til at læse et manuskript op end at sætte to medarbejdere sammen foran en mikrofon til at løse samme opgave.
Ligeledes kan man rimeligvis overveje, hvor god en idé det er at gøre det, når det – i hvert fald i sin nuværende form – i undertegnedes ører mest af alt netop lyder som et par kunstige stemmer, der læser op af et manuskript.
Men initiativet har i hvert fald skabt opmærksomhed, og det er måske også et mål i sig selv.
I øvrigt var der ikke et virkelig godt billede til at illustrere podcasten, så derfor har vi i dens ånd – og med venlig bistand fra OpenAI – skabt ovenstående. Det er måske ikke så pænt, men det gik i hvert fald stærkt.

 
						 
						 
						 
						