EU har igen Google i sigtekornet: Vil granske tech-kæmpen dataindsamling til AI-tjenester

EU-Kommissionen iværksætter endnu en undersøgelse af Google - denne gang for brugen af europæisk online-indhold til at træne AI-tjenester som "AI Overviews" uden tilstrækkelig kompensation til indholdsudbyderne.

Artikel top billede

Den amerikanske søge- og annoncegigant Google er igen røget i EU Kommissionens sigtekorn.

I denne ombæring er det selskabets brug af online-indhold til AI-træningsøjemed, som EU-myndigheden vil kulegrave.

Kommissionen udtrykker bekymring for, at Google benytter sig af online-indhold til at generere AI-sammendrag kaldet ’AI Overviews’ uden at kompensere indholdsudbyderne tilstrækkeligt.

"Google synes at være ved at misbruge sin dominerende position som søgemaskine til at påtvinge indholdsudbydere uretfærdige handelsvilkår ved at bruge deres online-indhold til at levere sine egne AI-drevne tjenester," lyder det fra EU's konkurrence-kommissær Teresa Ribera tirsdag.

"Et sundt informationsøkosystem er afhængigt af, at udgivere får ressourcerne til at producere kvalitetsindhold. Vi kan ikke tillade, at gatekeepere skal indskrænke disse muligheder," tilføjede hun.

I Googles svar på tiltale lægger virksomheden vægt på, at en eventuel sanktion risikerer at bremse innovationen på området.

”Denne anklage risikerer at knægte innovationen i et marked som er mere konkurrencedygtigt end nogensinde,” lyder det fra talsperson fra Google, som supplerer at europæerne ’fortjener at få glæde af de seneste teknologier’.

Kommissionens undersøgelsen er den anden på bare en måned, noterer nyhedsmediet Reuters. Denne undersøger søgegigantens brug af YouTube-videoer til træning af kunstig intelligens.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S