Nordea Invest lækker kunders e-mail

Nordea har brudt helt basale sikkerhedsregler ved at udsende en nyhedsmail til 432 modtagere uden at sløre deres e-mail-adresser. Det er i strid med Persondataloven. En menneskelig fejl, siger Nordea Invest og beklager.

De 432 modtagere af Nordea Invests nyhedsbrev kom i går ufrivilligt lidt tættere på hinanden. Ingen af modtagernes e-mail-adresser var nemlig slørede, altså sendt som bcc, og stod derfor til fri afbenyttelse.

– Vi har systemer og forretningsgange, der skal sikre, at det ikke sker. Men her var det en ny medarbejder, der var kommet på opgaven og som lavede en fejl. Det beklager vi, og det vil ikke ske igen, siger Ulrik Ahrendt Jensen, chef for Nordea Invests afdeling for kommunikation og markedsføring, hvor e-mailen blev sendt ud.

I strid med loven

Indholdet i e-mailen var en reklame for det nye nummer af firmaets medlemsblad, og Ulrik Ahrendt Jensen trøster sig med, at det i det mindste ikke var cpr-numre eller andre personfølsomme oplysninger, der blev sendt ud.

Men uanset indholdet af e-mailen er det i klar strid med Persondataloven, som kræver, at afsenderen af nyhedsbreve skal sløre modtagernes email-adresser. Det har Datatilsynet slået fast mange gange.

– Vi er ved at undersøge, hvad vi kan gøre bedre, og vi vil få vores jurister til at se på sagen. Men den slags fejl sker. Heldigvis er det meget sjældent hos os, og vi har aldrig før haft lignende hændelser før, siger Ulrik Ahrendt Jensen.

Nordea Invests brøler er i selskab med mange lignende tilfælde.

Det mest berømte eksempel er vel nok swingerklubben Adam og Eva's nyhedsbrev fra foråret 2003, hvor 1.800 email-adresser stod utilsløret og mange af modtagerne kunne identificeres.

Så er det trods alt mindre kontroversielt at blive afsløret som abonnent på nyheder fra et investeringsselskab.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S