Mobiltelefoner i kloakken plager rensningsanlæg

Der skylles flere og flere mobiltelefoner ud i toilettet. I Finland klager rensningsanlæg over problemet, der giver forstoppelser og højere vandpriser.

Toiletpapir og kunstige tænder i spildevandet får selskab af flere og flere mobiltelefoner, lyder det med beklagelse fra kloakkerne under Helsinki i Finland.

Byens vandforsyningsselskab har problemer med store mængder affald i spildevandet.

Resultatet er flere forstoppelser og i sidste ende højere priser på vand. Og uheldige finner, der ikke kan håndtere både toiletbesøg og en mobiltelefon samtidigt, bidrager i stigende grad til problemet. Det skriver avisen Helsinki Sanomat.

Ingen tal på problemet

På rensningsanlægget Lynetten, der behandler spildevand fra otte kommuner i Storkøbenhavn, genkender sektionschef og it-ansvarlig Carsten Thirsing problemet.

Men der findes ingen tal på, hvor mange mobiltelefoner, der gemmer sig i de 350 tons affald, der årligt sorteres fra spildevandet på Lynettefællesskabets to anlæg.

– Vi fjerner ristestoffet, som vi kalder det, i et lukket system. Det er en stor ulækker masse, som ryger i en container og til forbrænding, forklarer Carsten Thirsing.

Ikke til at redde

Han har derfor ikke nogen fornemmelse af, hvor mange telefoner, det drejer sig om. Af samme grund kan han heller ikke hjælpe, hvis nogen kommer til at skylle deres nye 3G-video-vidunder ud.

– Der er folk, der ringer og spørger, om vi har fundet deres mobiltelefon. Det har vi beklageligvis ikke. Affaldet, vi samler i vores riste, er ikke noget, man har lyst til at dykke ned i, siger Carsten Thirsing.

Ifølge nyhedssitet The Register anslås det, at der årligt skylles 600.000 mobiltelefoner ud i de britiske toiletter. Omsat til danske forhold svarer det til, at der herhjemmes dumpes cirka 60.000 telefoner i toilettet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S