Domænehajer havde ekstra travlt i 2005

2005 bød på en stigning på 20 procent i antallet af internationale klagesager om domænehajers registrering af domæner med kendte varemærker.

Det internationale klagenævn for domænenavne World Intellectual Property Organisation, WIPO, havde i 2005 omkring 20 procent flere sager om domænehajer, der forsøgte at misbruge varemærker eller kendte personers navne.

I alt håndterede WIPO 1.456 sager, oplyser organisationen.

En domænehaj er en person, som bevidst registrerer et domæne, der er et varemærke eller navnet på en kendt person.

Motivet er som regel et forsøg på at skabe trafik til et websted ved at internetbrugere enten indtaster domænenavnet eller finder det via en søgning og tror, at der er tale om en officiel hjemmeside.

I 2005 afgjorde WIPO således sager om eksempelvis domænerne sony-ericsson.org og internetexplorer.com.

80 procent af sagerne drejede sig om domæner under .com-topdomænet, men nye generelle domæner som .travel og .jobs vil kunne føre til nye sager, vurderer WIPO.

- Det faktum, at mængden af sager hos WIPO var det største i fire år, og at mange af domænerne var registreret for nylig, understreger behovet for fortsat opmærksomhed fra rettighedshavere, siger vicedirektør Frank Gurry fra WIPO ifølge en pressemeddelelse.

Organisationen håndterede sager, der involverede flertallet af verdens 100 mest udbredte varemærker, men også kendte navne som Eminem, Pamela Anderson og Lance Armstrong benyttede organisationen til at afgøre domænesager.

Mens en række lande, heriblandt Danmark, har deres egne klageinstitutioner, så er det stadig mange steder nødvendigt at gå gennem domstolene for at afgøre domænesager.

Derfor blev der indført en aftale i 1999 kaldet Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy, UDRP, som gør det muligt at afgøre sager gennem WIPO, hvilket skulle gøre sagsforløbet hurtigere og billigere.

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job