Det internationale klagenævn for domænenavne World Intellectual Property Organisation, WIPO, havde i 2005 omkring 20 procent flere sager om domænehajer, der forsøgte at misbruge varemærker eller kendte personers navne.
I alt håndterede WIPO 1.456 sager, oplyser organisationen.
En domænehaj er en person, som bevidst registrerer et domæne, der er et varemærke eller navnet på en kendt person.
Motivet er som regel et forsøg på at skabe trafik til et websted ved at internetbrugere enten indtaster domænenavnet eller finder det via en søgning og tror, at der er tale om en officiel hjemmeside.
I 2005 afgjorde WIPO således sager om eksempelvis domænerne sony-ericsson.org og internetexplorer.com.
80 procent af sagerne drejede sig om domæner under .com-topdomænet, men nye generelle domæner som .travel og .jobs vil kunne føre til nye sager, vurderer WIPO.
- Det faktum, at mængden af sager hos WIPO var det største i fire år, og at mange af domænerne var registreret for nylig, understreger behovet for fortsat opmærksomhed fra rettighedshavere, siger vicedirektør Frank Gurry fra WIPO ifølge en pressemeddelelse.
Organisationen håndterede sager, der involverede flertallet af verdens 100 mest udbredte varemærker, men også kendte navne som Eminem, Pamela Anderson og Lance Armstrong benyttede organisationen til at afgøre domænesager.
Mens en række lande, heriblandt Danmark, har deres egne klageinstitutioner, så er det stadig mange steder nødvendigt at gå gennem domstolene for at afgøre domænesager.
Derfor blev der indført en aftale i 1999 kaldet Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy, UDRP, som gør det muligt at afgøre sager gennem WIPO, hvilket skulle gøre sagsforløbet hurtigere og billigere.