Telia køber 180 danske hotspots - tøver med 3G

Telia køber 180 trådløse opkoblingspunkter og flere tusinde kunder af bredbåndudbyderen Yes I Hotspot, som fyrer alle ansatte og lukker ned. Telia vil udfordre TDC på trådløs bredbåndsadgang, men tøver med 3G.

Opkøbet af 180 trådløse opkoblingspunkter, også kaldet hotspots, fra det danske selskab Yes I Hotspot skal styrke Telia i kampen mod TDC om trådløs bredbåndsadgang.

Telia har en 3G-licens, men har endnu ikke åbnet kommercielt for nettet. I stedet har Telia lanceret mobilteknologien Edge, der gør det muligt at overføre data hurtigere via de nuværende GSM-mobilnet.

Med købet af Yes I Hotspot får Telia adskillige tusinde kunder og 180 hotspots, der er opstillet hos blandt andet Fona, 7-Eleven, cafeer og hoteller.

Flere tusinde kunder

Telias administrerende direktør, Jesper Brøckner, siger meget klart, at det handler om at udfordre TDC, som har adskillige hundrede hotspots og sidste år åbnede for sit 3G-netværk.

- Vi vil styrke vores position som udbyder af trådløse net og bredbåndsadgang via mobilnettet. Vi har Edge, og nu ønsker vi at skabe en mere solid platform, siger han.

Teliasonera har nu i alt 1.100 hotspots i hele Norden.

Telia ønsker hverken at oplyse købsprisen eller hvor mange kunder, selskabet overtager. Administrerende direktør Christian Marstrander fra Yes I Hotspot fortalte dog til Computerworld i 2004, at selskabet havde 5.600 abonnenter.

For Telia handler det om at styrke den trådløse adgang for kunder på farten, mens selskabet lurepasser på 3G, hvor Telia ellers har en licens.

Teleselskabet har i Danmark valgt i stedet at satse på Edge, som er langsommere end 3G, men til gengæld dækker hele landet.

- Indtil videre synes vi, at Edge og hotspots er en stærk kombination, når man arbejder med trådløse bredbåndsforbindelser. Vi mener ikke, at nogle teknologier er andre overlegne, men at det handler om at finde den rette kombination, siger Jesper Brøckner.

Klar med UMA

Selskabet er således også klar med teknologien UMA i første halvår. UMA understøttes af specielle mobiltelefoner, som automatisk skifter til IP-telefoni via trådløse netværk, også kaldet Wi-Fi, i hjemmet, mens Telias mobilnet bruges uden for hjemmet.

Telias køb af aktiviteterne betyder, at der ikke er meget tilbage i Yes I Hotspot, som ellers havde store nordiske ambitioner.

Administrerende direktør Christian Marstrander fortæller, at selskabet havde seks ansatte, som nu står uden job. Umiddelbart er der ikke nye planer for selskabet.

- Vi kan ikke starte et nyt hotspot-selskab, det siger selv. Men det er muligt, at vi gør noget andet, fortæller han.

Selskabet ejes af private investorer.

Selv har Christian Marstrander dog nok at se til. Han har siden december stået i spidsen for musikportalen Prefueled, som er finansieret af Fona og en række private investorer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere