Norske Mamut lader millionerne løbe til Danmark

Den norske ERP-leverandør Mamut fortsætter med at poste millioner i den danske satsning. Først om to år forventer selskabet break-even. For man skal skynde sig langsomt, mener selskabet.

Ambitionerne i det norske ERP-selskab Mamut Software er lige så høje, som tålmodigheden er stor.

Selskabet har tidligere meldt ud, at målsætningen for den danske satsning, der blev indledt sidste år, er 2.000-3.000 kunder i løbet af to-tre år.

Ifølge den norske grundlægger Eilert Hanoa holder den målsætning, ikke mindst fordi den norske kapitalhane stadig står fuldt åben.

– Vi har budgetteret med at bruge 10-12 millioner kroner i 2006 på at sikre at være på plads med produkter og organisation. Det tog os fem-seks år at slå igennem i Norge, og der har vi i dag en indtjeningsmargin på 30 procent og et overskud på 30 millioner kroner, og det er jo overskuddet fra det norske selskab, der bruges til at finansiere vores internationale satsning, siger han.

50 partnere

I 2005 investerede Mamut mellem fem og seks millioner kroner i opbygning af det danske kontor, og ifølge Eilert Hanoa vil Mamut blive ved med at i investere, til den oprindelige målsætning er nået.

– Hvis vi sammenligner med Holland, så tog det seks kvartaler at nå break-even der. I Sverige tog det to år, og jeg vil tro, at vi har nået break-even på
det danske marked i slutningen af 2007 eller begyndelsen af 2008, siger han.

Først og fremmest handler det for Mamut om at få en partnerkanal på benene, og Mamut-chefen er tilfreds med udviklingen på det danske
marked, hvor selskabet efter egne oplysninger har sikret sig mere end 50
danske partneraftaler.

– Men vi er også klar over, at en kommende forhandler har en forretning løbende ved siden af, som de også skal tage hensyn til. Vi er mere optaget af at få det rigtige antal end det størst mulige antal, siger han.

Penge nok

Udsigten til, at den danske satsning kan trække ud og derved koste flere penge bekymrer heller ikke direktøren.

– Vi har en kontantbeholdning på 75 millioner kroner, så vi har en stærk finansiel rygrad, og vi har ikke travlt. Det er vigtigt at skynde sig langsomt, når det gælder om at lære nye markeder at kende, hvilket vi også har gjort i Danmark, hvor vi har forberedt os i flere år på introduktionen, siger han.

Eilert Hanoa er sikker på, at Mamuts strategi med at sælge billige virksomhedssystemer til en fast lav pris vil virke tiltrækkende på de mange mindre danske virksomheder.

– De store aktører på det danske marked har brugt mere energi på de større kunder end på de mindste. Vi kan samle de bedste koncepter fra seks lande
og pakketere dem på en sådan måde, at man ikke behøver særlige kundskaber eller ekstra konsulenthjælp for at bruge dem, siger han.

Det sker med henvisning til eksempelvis implementering af Microsofts ERP-systemer eller SAP, hvor der ofte betales mere i konsulenthonorarer end for de fysiske systemer.

– Vi er klar over, at der er konkurrenter på markedet, der har brugt mange ressourcer på opbygning af deres markeder, men jeg er sikker på, at der
også vil være plads til os, siger Eilert Hanoa.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil